Триодь Цветная. Понедельник Восьмой седмицы по Пасхе. Последование Утрени.

В понеде́льник Свята́го Ду́ха, на полуно́щнице

По 1-м трисвято́м глаго́лем тропа́рь пра́здника. По 2-м трисвято́м глаго́лем конда́к пра́здника. Го́споди поми́луй. 12. И отпу́ст. Моли́твы же за упоко́й не глаго́лем.

Последование Утрени

На Бо́г Госпо́дь: тропа́рь пра́здника три́жды.

По 1-м стихосло́вии, седа́лен, гла́с 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Попра́зднственный ве́рнии, и коне́чный пра́здник, пра́зднуим све́тло, се́й е́сть Пятдеся́тница, обеща́ния исполне́ние и предложе́ния: в се́й бо о́гнь Уте́шителев сни́де на зе́млю, я́ко в ви́де язы́к, и ученики́ просвети́, и сия́ неботаи́нники показа́. Све́т прии́де Уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

По 2-й кафи́сме седа́лен, гла́с и подо́бен то́йже:

Ду́ха исто́чник прише́д на зе́млю, во о́гненныя ре́ки разделя́яся мы́сленно, апо́столы ороша́ше просвеща́я: и бы́сть и́м о́блак ороша́яй о́гнь, просвеща́яй те́х и одождя́яй пла́мень, и́миже мы́ прия́хом благода́ть, огне́м же и водо́ю. све́т прии́де уте́шителя, и ми́р просвети́. [Два́жды.]

Та́же о́ба кано́на пра́здника: 7-го гла́са, со ирмосо́м на 8: и 4-го гла́са, со ирмосо́м на 6. Катава́сиа: Боже́ственным покрове́н:о́ба ли́ка вку́пе.

По 3-й пе́сни, седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости сло́ва:

Всесвяты́й Ду́х, ны́не соше́д на апо́столы ви́дом о́гненным, у́жасом испо́лни язы́ков собра́ния: язы́ки бо глаго́лющих о́гненными Человеколю́бче, свою́ ки́йждо бесе́ду слы́шаше. Те́мже и чу́до неве́рным, я́ко пия́нство, ве́рным же спаси́тельное вои́стинну познава́шеся. Сего́ ра́ди сла́вим держа́ву Твою́ Христе́ Бо́же, прегреше́ний оставле́ния прося́ще, низпосла́ти бога́тно рабо́м Твои́м. [Два́жды.]

По 6-й пе́сни, конда́к и и́кос, пра́здника.

Синакса́рий в понедельник по пятдеся́тнице, си́есть, Свята́го Ду́ха.

Стихи́: Вся́кое дыха́ние просла́ви ду́ха Госпо́дня:

И́мже лука́вых духо́в всу́е де́рзости.

В си́й де́нь, в понеде́льник Пятдеся́тницы, того́ Всесвята́го и Животворя́щаго, и Всеси́льнаго Ду́ха пра́зднуем, еди́наго от Тро́ицы Бо́га, единоче́стна и единосу́щна и единосла́вна Отцу́ и Сы́ну. В си́й у́бо де́нь Пятдеся́тницы святы́м апо́столом су́щественне на́йде, в ви́де о́гненных язы́ков, се́д на еди́наго коего́ждо и́х в го́рнице, в не́йже бя́ху пребыва́юще. Че́сти же ра́ди ко Всесвято́му Ду́ху, и разде́льне, и в се́й Пятдеся́тнице узако́ниша пра́здновати Ему́, и́же вся́ до́бре разчини́вше боже́ственнии отцы́. Обеща́вый бо Спа́с, пре́жде стра́сти, Уте́шителя прише́ствие, ре́к : Поле́зно е́сть, да А́з иду́, а́ще бо А́з не иду́, Уте́шитель не прии́дет. И па́ки: Егда́ же прии́дет О́ный, научи́т ва́с, и наста́вит ва́с на вся́кую и́стину. И па́ки: Умолю́ Отца́, и ино́го Уте́шителя по́слет ва́м, Ду́ха и́стины, И́же от Отца́ исхо́дит. И по стра́сти же, егда́ и на не́бо восходя́, рече́: Вы́ же пребу́дите во Иерусали́ме, до́ндеже облече́теся си́лою с высоты́: посыла́ет Его́: пребыва́ющым бо и́м внегда́ испо́лнитися дню́ Пятдеся́тницы, об часе́ тре́тием дне́ на го́рнице, внеза́пу гро́м с небесе́ бы́сть, я́ко и мно́жеству вселе́нныя претещи́: и в ви́де о́гненных язы́к яви́ся Ду́х Святы́й, еди́ному и́х коему́ждо, не то́кмо двана́десятим, но и седми́десятим. И глаго́лаху стра́нными язы́ки, си́речь, еди́н ки́йждо от апо́столов, все́ми язы́ки язы́ков глаго́лаше. Не у́бо свои́м язы́ком апо́столу глаго́лющу, иноплеме́нник слы́шаше, но коего́ждо язы́ка язы́к апо́стол слы́шаше и глаго́лаше: отону́дуже и собра́вшымся наро́дом, пия́нствовати возмне́шася. Не ве́дый бо ки́йждо, ка́ко апо́стол осо́бно все́ми язы́ки глаго́лаше, пия́нствовати тому́ непщева́ху. Ини́и же дивля́хуся глаго́люще: что́ у́бо хо́щет сие́ бы́ти? бя́ху же си́и от всея́ земли́ со́брани пра́здника ра́ди: па́рфяне, ми́дяне и елами́те, пре́жде ма́ла от антио́ха плене́ни бы́вшии. По Вознесе́нии у́бо десяти́м дне́м мину́вшим, прихо́дит Ду́х Святы́й, и не а́бие вознести́ся Христу́, да па́че тепле́йшыя сотвори́т ученики́ ожида́ющыя Его́. Глаго́лют же не́цыи: я́ко на ки́йждо от дне́й, еди́н ки́йждо а́нгельских чино́в, приходя́ обоже́нной пло́ти о́ной покланя́шеся. Девяти́ у́бо дне́м испо́лншымся, в деся́тый де́нь Уте́шитель прии́де, примире́нию бы́вшу сы́ном. По пяти́десятих же дне́х от Па́схи, в воспомина́ние ве́тхаго зако́на. Изра́иль бо отне́лиже чермно́е мо́ре про́йде, пяти́десятим дне́м мимоше́дшым, Десятосло́вие прия́т. Зри́ же и зна́мения: та́мо гора́, зде́ го́рница: та́мо о́гнь, зде́ язы́цы о́гненнии. вме́сто же громо́в и мра́ка, дыха́ние зе́льное зде́. В ви́де у́бо язы́ков сни́де ду́х святы́й, я́ко сво́йственно име́ти к Живо́му Сло́ву явля́ет: или́ и я́ко апо́столи научи́ти и приводи́ти язы́ки, язы́ком имя́ху. О́гненных же, зане́ бо́г о́гнь пояда́яй е́сть, и очище́ния ра́ди: Разделя́емых же, дарова́ния ра́ди. И я́коже иногда́ еди́н язы́к ве́дущих, на мно́гия раздели́, и размеси́: та́ко и ны́не, ве́дущих еди́н язы́к на мно́гия раздели́, да собере́т от о́нех язы́ков по конца́м вселе́нныя разсе́янныя. В пра́здник же быва́ет, да множа́йшым собра́вшымся, повсю́ду ве́щь возгласи́тся, и да и́же в Па́схе прилучи́вшиися, и я́же о христе́ бы́вшая ви́девше, чуди́тися и́мут. В Пятдеся́тнице же, зане́ подоба́ше в не́же вре́мя дре́вле зако́н да́н бы́сть, по нему́же и Ду́ха благода́ти излия́тися, я́коже и Христо́с сотвори́ в зако́нной Па́схе, Свою́ Па́сху соверши́в, и́стинную Па́сху. Не на уста́ же се́де ду́х святы́й, но на глава́х апо́столов, влады́чественное объима́я, и бо́льшее телесе́, и са́мый у́м, от него́же и язы́к е́же глаго́лати и́мать. Или́ я́ко о́браз не́кий гла́с язы́ком Ду́х испуща́ет, я́ко рукополага́ти апо́столы чрез главы́, всея́ поднебе́сныя учи́тели: рукоположе́ние бо на версе́ гла́в быва́ет. Гла́с же и о́гнь, зане́же и в Сина́и сия́ бы́ша: я́ко да яви́тся То́йжде Ду́х, и тогда́ и ны́не законополага́яй, и вся́ разчиня́яй. Смяте́ся же мно́жество шу́мом дыха́ния, поне́же мня́ху концу́ бы́ти, ели́ка иуде́ом христо́с о разруше́нии и́х провозвести́. Я́коже о́гненны, рече́: да никто́же теле́сно что́ о Ду́се Свято́м смы́слит. Пия́нством у́бо осужда́ются апо́столи: но Пе́тр ста́в и провеща́в посреде́ наро́да, сие́ обличи́, не и́стиною держи́мое, Ио́илево проро́чество в словеси́ приве́д, и покори́ от ни́х я́ко три́ ты́сящи. Уте́шитель же Ду́х Святы́й глаго́лется, я́ко утеша́ти и поко́ити на́с моги́й: вме́сто бо христа́ сего́ прия́хом, и о́наго те́м име́юще, я́ко и хода́тайствует о на́с гла́сы неизглаго́ланными к Бо́гу, я́ко Человеколю́бец на́ш предстоя́й я́коже и Христо́с: Уте́шитель бо и Он. Сего́ ра́ди и ины́й Уте́шитель Ду́х Святы́й глаго́лется. Глаго́лет бо апо́стол: и́мамы Уте́шителя Иису́са к Бо́гу. Ины́й же рече́ся, за единосу́щное: е́же бо рещи́, ины́й и ины́й, о тождесу́щественных, и купноесте́ственных. А е́же и́но и и́но, о разли́чных ве́мы естества́х. Се́й Святы́й Ду́х еди́н е́сть и Отцу́ и Сы́ну во все́х: те́мже и соде́ловает ку́пно с Ни́ма все́, и то́е са́мое иму́щее бы́ти воскресе́ние. И ели́ка хо́щет, твори́т: освяща́ет, разделя́ет, новотвори́т, спосыла́ет, умудря́ет, помазу́ет проро́ки: про́сто рещи́, во все́м самовла́стный е́сть, всеси́льный, благи́й, пра́вый, влады́чествуяй. Те́м вся́ прему́дрость, живо́т, движе́ние, вся́ко прича́стный святы́ни, и вся́кому животу́. Про́сто, вся́ и́мать, ели́ка Оте́ц и Сы́н, кроме́ нерожде́ния и рожде́ния, от Отца́ еди́наго исходя́й. Излия́вшуся у́бо на вся́кую пло́ть Ду́ху Свято́му, ми́р вся́кими дарова́ньми испо́лнися: и Те́м вси́ язы́цы к богове́дению руково́дствовашася, и вся́кий неду́г, и вся́кая я́зя прогна́на бы́сть. Трегу́бо же от христа́ ученико́м да́н бы́сть Ду́х Святы́й. Пре́жде стра́сти не я́ве зело́. По Воскресе́нии дунове́нием я́вственнее. Ны́не же низпосла́ Сего́ су́щественно: па́че же Са́м сни́де соверше́нный, просвеща́яй и освяща́яй и́х, и те́м па́ки концы́ вселе́нныя приводя́й, прише́ствием Свята́го Ду́ха. Моли́твами святы́х апо́стол, Христе́ Бо́же на́ш поми́луй на́с.

Честне́йшую: не пое́м:

По 9-й пе́сни ексапостила́рий пра́здника два́жды: други́й еди́ножды.

На хвали́тех: Вся́кое дыха́ние: поста́вим стихи́ 4. И пое́м стихи́ры самогла́сны, гла́с 2:

Во проро́цех возвести́л еси́ на́м пу́ть спасе́ния, и во апо́столех возсия́ Спа́се на́ш благода́ть Ду́ха Твоего́. Ты́ еси Бо́г пе́рвый, Ты́ и по си́х, и во ве́ки Ты́ еси Бо́г на́ш.

Во дво́рех Твои́х воспою́ Тя Спа́са ми́ра, и прекло́нь коле́на поклоню́ся Твое́й непобеди́мей си́ле, ве́чер, и у́тро, и полу́дне, и на вся́кое вре́мя благословлю́ Тя Го́споди.

Во дво́рех Твои́х Го́споди, ве́рнии коле́на ду́ш и теле́с прекло́нше, воспева́ем Тя́ безнача́льнаго Отца́, и собезнача́льнаго сы́на, и соприсносу́щнаго и Пресвята́го Ду́ха, просвеща́ющаго и освяща́ющаго ду́ши на́шя.

Сла́ва, и ны́не: гла́с 8:

Язы́цы иногда́ размеси́шася де́рзости ра́ди столпотворе́ния: язы́цы же ны́не умудри́шася сла́вы ра́ди богове́дения. Та́мо осуди́ нечести́выя погреше́нием: зде́ просвети́л е́сть Христо́с ры́бари Ду́хом. Тогда́ упраздни́ся безгла́сие к муче́нию: ны́не обновля́ется согла́сие ко спасе́нию ду́ш на́ших.

Славосло́вие вели́кое. Тропа́рь пра́здника, ектении́. И отпу́ст глаго́лем пра́здника: И́же в ви́де о́гненных язы́к: и ча́с 1-й.

На литурги́и изъобрази́тельная. И от кано́на пра́здника, пе́снь 3-я и 6-я. Та́же иере́й, или́ диа́кон: Прему́дрость, про́сти. И вхо́дное: Вознеси́ся Го́споди си́лою Твое́ю, воспое́м и пое́м си́лы Твоя́. Тропа́рь, гла́с 8: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш: Сла́ва, и ны́не, конда́к, гла́с, 8. Егда́ снизше́д: Трисвято́е. Проки́мен Апо́стола, гла́с 6: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́, и благослови́ достоя́ние Твое́. Сти́х: К Тебе́ Го́споди воззову́, Бо́же мо́й, да не премолчи́ши от мене́. Апо́стол ко ефесе́ем, зача́ло 229: Я́ко ча́да све́та ходи́те: Аллилу́иа, гла́с 2: Поми́луй мя́ Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й. Сти́х: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отими́ от мене́. Ева́нглие от Матфе́а, зача́ло 75: Блюди́те, да не пре́зрите еди́наго от ма́лых: Прича́стный: Ду́х Тво́й Благи́й наста́вит мя́ на зе́млю пра́ву. Аллилу́иа. Три́жды.

[зри́] Ве́домо же бу́ди, я́ко седми́ца сия́ Святы́я Пентико́стии разреша́ема е́сть на сы́р, ры́бы, вино́ и еле́й.

Оставля́ются же и междоча́сия часо́в, и и́же в Повече́риах пева́емый кано́н пресвяты́я Богоро́дицы.