Триодь Постная. Понедельник 2-ой седмицы.
Службы Великого поста
В понеде́льник, на утрени
По 1-м стихосло́вии седа́льны умили́тельныя осмогла́сника: и Богоро́дичен. По 2-м же стихосло́вии седа́лен, гла́с 4.
Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:
Преступле́ния плодо́м умерщвле́на душе́ю оживотвори́ Христе́ посто́м и́стинным и покая́нием, молю́ся я́ко ще́др: и да́ждь ми́ в путе́х при́сно ходи́ти пра́вых и до́брых, честны́х твои́х за́поведей, я́ко да Боже́ственныя сла́вы Твоея́ улучи́в, со все́ми лю́бящими Тя́ славосло́влю Твою́ о все́х Иису́се бла́гость.
Сла́ва, то́йже.
И ны́не, Богоро́дичен. Подо́бен:
Треволне́ньми страсте́й безсо́вестный а́з обурева́емь Чи́стая, призыва́ю Тя́ те́пле, не пре́зри мя́ окая́ннаго поги́бнути, бе́здну ми́лости ро́ждшая: ра́зве бо Тебе́ наде́жды не стяжа́х. Да не у́бо враго́м пора́дование и сме́х упова́яй на Тя́ явлю́ся: и́бо мо́жеши ели́ка и хо́щеши, я́ко Ма́ти су́щи все́х Бо́га.
По 3-м стихосло́вии седа́лен, гла́с 6.
Подо́бен: Го́споди поми́луй:
Го́споди напра́ви ны́ по́ст повторя́ющыя, освяще́ние на́м осия́й и просвеще́ние оправда́ний Твои́х: и сподо́би на́с приноси́ти Тебе́ благоприя́тну моли́тву, коле́на приклоня́ющих. Ты́ бо еси́ Оте́ц на́ш, и мы́ сы́нове Твои́, и Тя́ со стра́хом пое́м, и и́мя Твое́ призыва́ем.
Сла́ва, то́йже.
И ны́не, Богоро́дичен: Нача́ло спасе́ния Гаврии́лово провеща́ние к Де́ве бы́сть. Слы́ша бо, е́же ра́дуйся, не отбеже́ целова́ния, не усумне́ся я́ко Са́рра в се́ни, но си́це глаго́лаше: се́ раба́ Госпо́дня, бу́ди Мне́ по глаго́лу твоему́.
Кано́н мине́и, и трипе́снец господи́на Ио́сифа. И стихосло́вятся пе́сни. Гла́с 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия:
Еди́не благи́й, исто́чниче ми́лости, А́гнче Бо́жий, взе́мляй я́ко Бо́г ми́ра согреше́ния, спаси́ мя́ грехо́в треволне́нием погружа́ема, к приста́нищу покая́ния наставля́я мя́.
По́ст чи́стый, удале́ние греха́, отчужде́ние страсте́й, любо́вь к Бо́гу, моли́твы прилежа́ние, сле́зы со умиле́нием, и о убо́гих попече́ние, Христо́с в писа́ниих завеща́.
Уя́звлена душе́ю, грехо́вным ору́жием, и ура́нена су́ща мно́гими злы́ми, Врачу́ ду́ш на́ших, исцели́ я́ко Благоде́тель, наложи́в мне́ лека́рства му́дрых за́поведей Твои́х Человеколю́бче.
Богоро́дичен: Нескве́рная Ски́ние, Пресвята́я Де́во, оскверне́ннаго мя́ лю́тых страсте́й наведе́ньми, исто́чником ми́лости Твоея́ очи́сти, и да́ждь ми́ умиле́ния ту́чы Влады́чице, греха́ глубину́ потребля́ющи.
И́ный, господи́на Фео́дора, гла́с 6.
Ирмо́с: Помо́щник и покрови́тель бы́сть мне́:
Я́ко попра́здничную ра́дость, и втору́ю седми́цу светотво́рных посто́в бра́тие прии́мше, любо́вию воспои́м Христа́, Боже́ственно веселя́щеся.
Умиле́ния вре́мя по́стное ны́не обре́тше, воспла́чим зе́льно и воздохне́м, и воздежи́м ру́це ко Еди́ному Изба́вителю: е́же спасти́ ду́шы на́шя.
Тро́ичен: Триипоста́сная Еди́нице, нача́льнейшая Госпоже́ все́х, совершеннонача́льная, пренача́льная, Сама́ на́с спаси́, О́тче, и Сы́не, и Ду́ше Пресвяты́й.
Богоро́дичен: Кто́ роди́ Сы́на невсе́яна О́тчим зако́ном; Сего́ у́бо ражда́ет Оте́ц без ма́тере: пресла́вное чу́до, Ты́ бо родила́ еси́ чи́стая, Бо́га вку́пе и Челове́ка.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Я́ко понесу́ гне́в Тво́й Христе́ мо́й, егда́ на су́д прии́деши; ко́е же обре́т сло́во да́м та́мо, не соде́яв, ни сотвори́в Твою́ во́лю Христе́: те́мже пре́жде конца́ осла́би ми́.
Ирмо́с: Помо́щник и покрови́тель бы́сть мне́ во спасе́ние, се́й мо́й Бо́г, и просла́влю Его́, Бо́г отца́ моего́, и вознесу́ Его́: сла́вно бо просла́вися.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х:
Мимоходя́ жития́ непостоя́нное, в разбо́йническия по́мыслы впадо́х, и уя́звлен возсмерде́хся: Врачу́ неду́гующих, да́ждь ми́ ру́ку, святы́х Твои́х все́х мольба́ми.
Лю́таго греха́ бу́ря мое́ помышле́ние смуща́ет, я́коже Петра́ спаси́ мя́ Иису́се, пою́ща: вся́ дела́ благослови́те, по́йте Го́спода.
Воздержа́нием стра́сти умертви́м, поще́нием ду́х впери́м к небеси́, и воззове́м умиле́нием се́рдца: согреши́хом Ти́ Бо́же, я́ко ще́дрый прости́.
Богоро́дичен: Во чре́во Твое́ всели́вся Вы́шний, небе́с ши́ршую Тя́ показа́, и предста́тельство необори́мое вопию́щих Де́во: вся́ дела́ благослови́те, по́йте Го́спода.
И́ный. Ирмо́с: Его́же во́инства:
Страсте́й мучи́тельством Го́споди, не порабоще́ну ду́шу мою́ покажи́: да свобо́дно творя́ во́лю Твою́ ра́дуюся, и сла́влю держа́ву Твою́ во ве́ки.
Иса́вово невоздержа́ние возненави́ждь душе́ моя́, и Иа́ковлим ревну́й до́брым дело́м, обольсти́ Велиа́ра воздержа́нием, обогати́ся Боже́ственными, и воспо́й во ве́ки.
Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Тро́ичен: Еди́наго Бо́га по существу́ почита́ю, Три́ Ипоста́си пою́ определи́тельно, и́ныя, но не и́накия. Поне́же Божество́ Еди́но, и Еди́на в Трие́х держа́ва: и́бо Оте́ц, Сы́н и Ду́х.
Богоро́дичен: Из све́тлыя проше́д утро́бы Твоея́, я́ко Жени́х от черто́га, возсия́ Христо́с, све́т су́щым во тьме́ вели́кий: и́бо Пра́вды Со́лнце облиста́в просвети́ чи́стая ми́р.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Во́ду пия́й никто́же обезу́мися, яви́ся же Но́е на́г вино́м иску́шься: се́мена же зло́бы Ло́т отсю́ду ражда́ет. Бе́гай о душе́ моя́ си́х подража́ния, Христа́ пою́щи.
Ирмо́с: Его́же во́инства Небе́сная сла́вят, и трепе́щут Херуви́ми и Серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тва́рь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом:
Пости́мся от страсте́й гне́ва, наслади́мся любве́ нело́жныя, напита́им убо́гия хле́бом, боже́ственною пита́еми благода́тию, и слеза́ми сле́зы угаси́м бу́дущаго изрече́ния.
Окая́нная душе́ воздохни́, се́туй, покая́ния о́бразы покажи́, ны́не при две́рех де́нь, судя́й нелицеме́рно седи́т, кому́ждо отдава́я досто́йная соде́янных, я́коже пи́сано е́сть.
Не стяжа́х дея́ний благи́х, оскверни́х ри́зу, ю́же прия́х, боже́ственнаго креще́ния одея́ние: во тьме́ неве́дения хожду́: све́том мя́ лица́ Твоего́ Го́споди, отча́яна ны́не испра́ви.
Богоро́дичен: Мари́е Госпоже́ вся́ческих, вся́ким мя́ грехо́м порабоще́на, Ты́ свободи́ Де́во, Свободи́теля ду́ш на́ших поро́ждшая: ты́ бо па́че сло́ва родила́ еси́ Существи́тельную Бла́гость.
И́ный. Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия:
Ны́не злопостра́ждим я́ко во́ини Христо́вы: ели́ко бо ели́ко вре́мя мимохо́дит, венцы́ плету́тся подвиза́ющымся, я́же возда́ст Христо́с, егда́ прии́дет со сла́вою а́нгельскою суди́ти все́й земли́.
Ве́сь уязви́хся, ве́сь, Христе́ мо́й, острупи́хся, исцели́ моя́ гно́йныя я́звы, страстна́я угрызе́ния су́щая от греха́, да услы́шу, я́ко прокаже́нный, гла́с Тво́й святы́й: я́ко хощу́, очи́стися.
Тро́ичен: Еди́наго Единороди́телю, Единоро́днаго Сы́на О́тче: и Еди́не Еди́наго Све́те, Све́та сия́ние: и Еди́ный Еди́не Еди́наго Бо́га, Святы́й Ду́ше, Го́спода Госпо́дь вои́стинну сы́й: о Тро́ице Еди́нице Свята́я, спаси́ мя́ богосло́вяща Тя́.
Богоро́дичен: Чу́до рождества́ твоего́ ужаса́ет мя́, всенепоро́чная, ка́ко зачина́еши безсе́менно непостижи́маго; рцы́, ка́ко де́вствуеши, ро́ждши я́ко Ма́ти; е́же па́че естества́ ве́рою прие́мь, рожде́нному поклони́ся, ели́ка хо́щет бо, и мо́жет.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
По́ст Моисе́а Богови́дца соде́ла, Илию́ дре́вле пла́меннаго воза́тая, Па́вла же, душе́ моя́, стра́шнаго неботе́чника. Те́мже пости́мся от зло́б, и на высоту́ безстра́стия и мы́ восхи́тимся.
Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия Рождество́ несказа́нное, Ма́тере безму́жныя нетле́нен Пло́д: Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́. Те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.
Свети́лен гла́са.
На стихо́вне стихи́ра самогла́сна, гла́с 5:
Ди́вное ору́жие, моли́тва и по́ст: се́й Моисе́а законописа́теля показа́, и Илию́ в же́ртвах ревни́теля. В то́м пребыва́юще ве́рнии, Спа́су возопии́м: Тебе́ Еди́ному согреши́хом, поми́луй на́с. [Два́жды.]
Му́ченичен: Благослове́нное во́инство Царя́ Небе́снаго: А́ще бо и земноро́днии бя́ху страстоте́рпцы, но А́нгельский са́н потща́шася дости́гнути, о телесе́х небре́гше, и страстьми́ безпло́тных удосто́ившеся че́сти: моли́твами и́х, Го́споди, спаси́ ду́шы на́шя.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен. Тебе́ мо́лимся, я́ко Бо́жии Ма́тери, благослове́нная, моли́ о спасе́нии ду́ш на́ших.
На 6-м часе́, тропа́рь проро́чества, гла́с 5:
Созда́вый наедине́ сердца́ на́ша, помяни́, я́ко пе́рсть есмы́, не осуди́ на́с в преиспо́дних земли́ безгре́шне.
Проки́мен, псало́м 21, гла́с 6: Боя́щиися Го́спода восхвали́те Его́. Сти́х: Бо́же, Бо́же Мо́й, вонми́ Ми, вску́ю оста́вил Мя́ еси́;
Проро́чества Иса́иина чте́ние. [Ис. 4:1–6, 5:1–7.]
Та́ко глаго́лет Госпо́дь. В де́нь о́ный возсия́ет Бо́г в сове́те со сла́вою на земли́, е́же вознести́ и просла́вити оста́нок Изра́иля. И бу́дет оста́нок в Сио́не, и оста́нок во Иерусали́ме, свя́ти нареку́тся вси́, напи́саннии в жи́знь во Иерусали́ме. Я́ко отмы́ет Госпо́дь скве́рну сыно́в и дще́рей сио́нских, и кро́вь иерусали́мску очи́стит от среды́ и́х ду́хом суда́, и ду́хом зно́я. И прии́дет Госпо́дь, и бу́дет все́ ме́сто горы́ Сио́ни, и вся́ я́же о́крест ея́ осени́т о́блак во дни́, и я́ко ды́ма и све́та о́гненна горя́ща в нощи́, все́ю сла́вою покры́ется: И бу́дет в се́нь от зно́я, и в покро́в и в сокрове́ние от же́стости и дождя́. Воспою́ ны́не возлю́бленному пе́снь, возлю́бленнаго Моего́ виногра́ду Моему́: виногра́д бы́сть возлю́бленному в ро́зе, на ме́сте ту́чне. И огражде́нием огради́х, и окопа́х, и насади́х ло́зу избра́нну, и созда́х сто́лп посреде́ его́, и предточи́лие ископа́х в не́м: и жда́х, да сотвори́т гро́здие, и сотвори́ те́рние, и ны́не живу́щии во Иерусали́ме, и челове́че Иу́дин, суди́те между́ Мно́ю и виногра́дом Мои́м. Что́ сотворю́ еще́ виногра́ду Моему́, и не сотвори́х ему́; зане́же жда́х, да сотвори́т гро́здие, сотвори́ же те́рние. Ны́не у́бо возвещу́ ва́м, что́ а́з сотворю́ виногра́ду Моему́: отиму́ огражде́ние его́, и бу́дет в разграбле́ние, и разорю́ сте́ну его́, и бу́дет в попра́ние. И оста́влю виногра́д Мо́й, и ктому́ не обре́жется, ниже́ покопа́ется, и взы́дет на не́м, я́коже на ляди́не, те́рние: и облако́м запове́м, е́же не одожди́ти на него́ дождя́. Виногра́д бо Го́спода Савао́фа, до́м Изра́илев е́сть, и челове́к Иу́дин, но́вый са́д возлю́бленный.
Проки́мен, псало́м 22, гла́с 6: Же́зл Тво́й и па́лица Твоя́, та́ мя́ уте́шиста. Сти́х: Госпо́дь пасе́т мя́, и ничто́же мя́ лиши́т.
В понеде́льник ве́чера
во свети́льничное по предначина́тельном псалме́, стихосло́вим кафи́сму: Ко Го́споду, внегда́ скорбе́ти ми́: На Го́споди воззва́х, поста́вим стихо́в 6: и пое́м стихи́ры подо́бны Трио́ди. Творе́ние господи́на Ио́сифа, гла́с 8.
Подо́бен: Что́ ва́с нарече́м:
Кому́ уподо́билася еси́ окая́нная, леня́щися, о душе́! И не творя́щи до́брая, но лю́бящи при́сно в злы́х пребыва́ние; су́д при две́рех, пока́йся, посто́м и моли́твою очи́стися, и Влады́це твоему́ возопи́й: согреши́х Ти́, прости́ я́ко Благоутро́бен, и исправле́ние мне́ да́руй.
Име́яй бла́гости пучи́ну, пучи́ны мои́х грехо́в лука́выя изсуши́ Христе́, я́ко безгре́шный Бо́г, и да́ждь се́рдцу моему́ умиле́ние, пото́ки беззако́ния оте́млющее: да пою́ и сла́влю Твое́ благоутро́бие неизрече́нное, долготерпели́ве Благоде́телю ду́ш на́ших.
И́на стихи́ра господи́на Фео́дора, гла́с то́йже.
Подо́бен: Во Еде́ме ра́й:
Приведы́й и ны́не на́с Бо́же, вре́мене обше́ствие всечестна́го поста́ соверши́ти, и дарова́вый на́м во свято́е по́прище вторы́я седми́цы вни́ти: Са́м сподо́би Го́споди, и к бу́дущему благотещи́, те́ло и ду́шу на́шу и благоде́тельствуя и укрепля́я: я́ко да дости́гнем соверши́вше тече́ние му́жески, в Госпо́дский де́нь Воскре́сния Твоего́, вси́ в ра́дости: и да венцы́ нося́ще, непреста́нно Тя́ похва́лим.
И мине́и 3. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
Проки́мен, псало́м 23, гла́с 1: Госпо́дь кре́пок и си́лен, госпо́дь си́лен в бра́ни. Сти́х: Госпо́дня земля́, и исполне́ние ея́.
Бытия́ чте́ние. [Быт.3:21–24, 4:1–7.]
Сотвори́ Госпо́дь Бо́г Ада́му и жене́ его́ ри́зы ко́жаны, и облече́ и́х. И рече́ Бо́г: се́ Ада́м бы́сть я́ко еди́н от На́с, е́же разуме́ти до́брое и лука́вое, и ны́не да не когда простре́т ру́ку свою́, и во́змет от дре́ва жи́зни, и сне́ст, и жи́в бу́дет во ве́к. И изгна́ его́ Госпо́дь Бо́г из рая́ сла́дости, де́лати зе́млю: от нея́же взя́т бы́сть. И изри́не Ада́ма, и всели́ его́ пря́мо рая́ сла́дости: и приста́ви херуви́ма, и пла́менное ору́жие обраща́емое, храни́ти пу́ть дре́ва жи́зни. Ада́м же позна́ Е́ву жену́ свою́, и заче́нши роди́ Ка́ина. и рече́: стяжа́х челове́ка Бо́гом. И приложи́ роди́ти бра́та его́ А́веля. и бы́сть А́вель па́стырь ове́ц: Ка́ин же бе́ де́лаяй зе́млю. И бы́сть по дне́х принесе́ Ка́ин от плодо́в земли́ же́ртву Бо́гу: И А́вель принесе́ и то́й от перворо́дных ове́ц свои́х, и от ту́ков и́х: и призре́ Бо́г на А́веля и на да́ры его́: На Ка́ина же и на же́ртвы его́ не вня́т, и опеча́лися ка́ин зело́, и испаде́ лице́ его́. И рече́ Госпо́дь Бо́г Ка́ину: вску́ю приско́рбен бы́л еси́; и вску́ю испаде́ лице́ твое́; Еда́ а́ще пра́во прине́сл еси́, пра́во же не раздели́л еси́, не согреши́л ли еси́; умо́лкни: к тебе́ обраще́ние его́, и ты́ те́м облада́еши.
Проки́мен, псало́м 24, гла́с 6: При́зри на мя́ и поми́луй мя́. Сти́х: К Тебе́ Го́споди, воздвиго́х ду́шу мою́.
При́тчей чте́ние. [Притч. 3:34–35, 4:1–22]
Госпо́дь го́рдым проти́вится, смире́нным же дае́т благода́ть. Сла́ву прему́дрии насле́дят, нечести́вии же вознесо́ша безче́стие. Послу́шайте де́ти наказа́ния о́тча, и внемли́те разуме́ти помышле́ние. Да́р бо благи́й да́рую ва́м: моего́ зако́на не оставля́йте. Сы́н бо бы́х и а́з отцу́ послушли́вый, и люби́мый пред лице́м ма́тере: И́же глаго́лаша, и учи́ша мя́: да утвержда́ется на́ше сло́во в твое́м се́рдце, храни́ за́поведи, не забыва́й. Стяжи́ прему́дрость, стяжи́ ра́зум: не забу́ди, ниже́ пре́зри рече́ния мои́х у́ст, ниже́ уклони́ся от глаго́л у́ст мои́х. Не оста́ви ея́, и и́мется тебе́: возжеле́й ея́, и соблюде́т тя́. Нача́ло прему́дрости, стяжа́ти прему́дрость, и во все́м стяжа́нии твое́м стяжи́ ра́зум. Огради́ ю́, и вознесе́т тя́: почти́ ю́, да тя́ объи́мет: Да да́ст главе́ твое́й вене́ц благода́тей, венце́м же сла́дости защити́т тя́. Слы́ши сы́не, и приими́ моя́ словеса́, и умно́жатся ле́та живота́ твоего́, да ти́ бу́дут мно́зи пути́ жития́. Путе́м бо прему́дрости учу́ тя, наставля́ю же тебе́ на тече́ния пра́вая: А́ще бо хо́диши, не за́пнутся стопы́ твоя́: а́ще ли тече́ши, не утруди́шися. Ими́ся моего́ наказа́ния, не оста́ви: но сохрани́ е́ себе́ жи́знь твою́: На пути́ нечести́вых не иди́, ниже́ возревну́й путе́м законопресту́пных. На не́мже а́ще ме́сте во́я соберу́т, не иди́ та́мо: уклони́ся же от ни́х, и измени́. Не у́снут бо, а́ще зла́ не сотворя́т: оти́мется со́н от ни́х, и не спя́т. Ти́и бо пита́ются пи́щею нече́стия, вино́м же законопресту́пным упива́ются. Путие́ же пра́ведных подо́бне све́ту све́тятся: предхо́дят, и просвеща́ют, до́ндеже испра́вится де́нь. Путие́ же нечести́вых те́мни: не ве́дят, ка́ко претыка́ются. Сы́не, мои́м глаго́лом внима́й, к мои́м же словесе́м прилага́й у́хо твое́. Да не оскуде́ют ти́ исто́чницы твои́, храни́ я́ в се́рдце твое́м: Живо́т бо су́ть все́м обрета́ющым я́, и все́й пло́ти и́х исцеле́ние.
На стихо́вне самогла́сен дне́, гла́с 3. Два́жды:
Духо́вным посто́м пости́мся, расто́ргнем вся́кое развраще́ние, оста́немся же и собла́знов греха́, отпу́стим и бра́тии до́лги, да и на́м оста́вятся прегреше́ния на́ша. Та́ко бо возопи́ти возмо́жем: да испра́вится моли́тва на́ша, я́ко кади́ло пред Тобо́ю Го́споди.
Му́ченичен: Проро́цы и апо́столи Христо́вы, и му́ченицы, научи́ша пе́ти Тро́ицу Единосу́щную, и просвети́ша язы́ки заблу́ждшыя, и о́бщники а́нгелов сотвори́ша сы́ны челове́ческия.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, гла́с то́йже: До конца́ убо́гих Твои́х не забу́ди Влады́чице: но Твои́ми моли́твами бу́дущаго на́с свободи́ преще́ния, и настоя́щаго вре́да, и гне́ва Госпо́дня исхити́ Богоро́дице, Твоя́ рабы́.
[зри́] Ве́домо же да е́сть: Я́ко от сего́ понеде́льника вторы́я седми́цы поста́, выпева́ются на Повече́риях кано́ны, и́же в Мине́и, иму́щих прилучи́тися святы́х, от суббо́ты Ла́заревы до Неде́ли Фомины́, с кано́ны Богоро́дичными. Пре́жде пое́тся кано́н Богоро́дицы, и по не́м в Мине́и. По 3-й пе́сни конда́к и седа́лен в Мине́и. а по 6-й пе́сни седа́лен Богоро́дицы. Последи́ же кано́на стихи́ры в Мине́и.