Триодь Постная. Пятница 2-ой седмицы.
Службы Великого поста
В пято́к 2-я седми́цы, на У́трени
Тро́ичны гла́са.
По 1-м стихосло́вии седа́льны кре́стны осмогла́сника, с богоро́дичным.
По 2-м же стихосло́вии глаго́лем настоя́щыя седа́льны, гла́с 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́
Поще́нием возвыша́ющеся от земноревни́тельных страсте́й вознесе́м Го́спода возне́сшагося на Кре́ст, и ми́р возвы́сившаго. Пии́м во чу́встве умиле́ния питие́, прии́мем де́нь во уме́ и ча́с, во́ньже ве́чному Судии́ предста́нем. [Два́жды.]
КрестоБогоро́дичен. Подо́бен:
Безневе́стная Ма́ти Твоя́, я́ко ви́де на Кре́ст Тя́ возвыша́ема, рыда́ющи и пла́чущи сицева́я глаго́лаше: что́ но́вое и стра́нное сие́ Сы́не Мо́й чу́до? ка́ко тя́ беззако́нный наро́д ко кресту́ пригвожда́ет, все́х Тя́ жи́знь, све́та Моего́ сладча́йшаго?
По 3-м стихосло́вии седа́лен господи́на Фео́дора, гла́с 5.
Подо́бен: Сия́ет дне́сь:
Сия́ет Го́споди, благода́ть Креста́ Твоего́, всю́ вселе́нную облиста́ющая, кре́пость бесо́вскую потребля́ет, и поще́ния тече́ние ны́не благоукраша́ет: в не́мже укрепля́я, поми́луй на́с. [Два́жды.]
КрестоБогоро́дичен, гла́с то́йже.
Подо́бен: Собезнача́льное:
Вознесе́на на Дре́ве я́ко ви́де, ро́ждшая Тя́ Ма́ти кроме́ боле́зней, и рыда́ше с пла́чем, и взыва́ше: увы́ Мне́ сладча́йший Сы́не, уязвля́юся ны́не душе́ю, на Кресте́ зря́щи Тя́, посреде́ двою́ злоде́ю, а́ки злоде́я пригвожда́ема.
Кано́н Мине́и, и настоя́щыя трипе́снцы по чи́ну и́х, господи́на Ио́сифа. И стихосло́вится пе́снь. Гла́с 4.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́ Христе́:
Во́лею влады́ко возне́слся еси́ на Кре́ст, и низве́ргл еси́ врага́: те́мже во́лею низве́ржена мя́ похотьми́ в про́пасть, благоутро́бием Твои́м испра́ви.
Омраче́на мя́ страстьми́ безме́стными душе́ю, просвети́ Иису́се, омрачи́вый со́лнце на Кресте́ просте́рся, и просвети́вый вся́ вселе́нныя исполне́ния.
По́стную пучи́ну преплы́ти ти́хо сподо́би мя́ Христе́, утиша́я во́лны мы́сли моея́, и в приста́нища Воскре́сния окорми́.
Богоро́дичен: Чи́стую чисто́тствующим почти́м умо́м, добро́ту Иа́ковлю, Боже́ственными дея́ньми украша́ющеся, благоче́стно воспои́м, я́ко Ма́терь Бо́га на́шего.
И́ный трипе́снец господи́на Фео́дора, гла́с 5.
Ирмо́с: От но́щи покланя́ющияся:
Ты́ распе́нся тле́ния избавля́еши мя́, и прободе́н бы́в обезсме́ртствуеши мя́: сла́влю Твою́ неизрече́нную ми́лость, я́ко прише́л еси́ Христе́, да спасе́ши мя́.
На Кресте́ просте́р дла́ни Твоя́, мы́сленнаго Амали́ка уби́л еси́, лю́ди Твоя́ спаса́яй Го́споди. Сего́ ра́ди пое́м держа́ву Твою́.
Тро́ичен: В тре́х Ли́цах Божество́, еди́но нача́ло всепресу́щное, воспои́м Отца́ безнача́льнаго, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го.
Богоро́дичен: Его́же не́бо вмести́ти не можа́ше, Ты́ во чре́ве заче́нши родила́ еси́. О стра́ннаго и неизрече́ннаго чудесе́! Те́мже Тя́ вси́ пое́м пречи́стая.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Мене́ ра́ди претерпе́вый распя́тие, о́цет пи́вый, и реки́й: соверши́шася! соверши́ мое́ по́стное по́прище, удостоя́я мя́ ви́дети Твое́ воста́ние.
Ирмо́с: От но́щи покланя́ющыяся Тебе́ Христе́ поми́луй и ми́р да́руй: зане́ све́т повеле́ния Твоя́, бы́ша исцеле́ния рабо́м Твои́м Человеколю́бче.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя:
На Кресте́ пригво́ждься за благоутро́бие, разбо́йнику ра́й отве́рзл еси́: ны́не же разбие́на мя́ де́монскою лю́тостию, и в души́ всепло́тную я́зву прии́мша уврачу́й, отверза́я ми́ две́ри покая́ния Твои́м человеколю́бием.
Посто́м просвети́вше пло́ть, ду́шу доброде́тельми утучни́м, убо́гия напита́им, бога́тство неистощи́мое на небесе́х купу́юще, и воззове́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Стра́стию Твое́ю тва́рь поколеба́ся, на Кресте́ Тя́ ви́девше пригвожда́ема, Спа́се Преблаги́й. Те́мже молю́ Тя, прило́ги коле́блемый при́сно змии́ными, утверди́ у́м мо́й Ще́дре, на тве́рдем ка́мени Твои́х хоте́ний.
Богоро́дичен: Две́ре Бо́жия заключе́на, е́юже еди́н про́йде Госпо́дь, напра́ви мя́ к стезя́м Боже́ственным, и отве́рзи ми́ спасе́ния две́ри, Богоблагода́тная: к Тебе́ бо прибега́ю Де́во, еди́ней предста́тельнице ро́да челове́ческаго.
И́ный. Ирмо́с: Творца́ тва́ри:
Дре́во всесвято́е, на не́мже Ты́ Христе́ мо́й распя́лся еси́, поя́ преблагословлю́ Тя́ во вся́ ве́ки.
На Голго́фе, беззако́ннии Тя́ Христе́, распе́нше уби́ша: но живе́ши, и спаса́еши на́с во ве́ки.
Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Тро́ичен: Странноле́пно разделя́ется Тро́ица, и пребыва́ет неразде́льна, я́ко Бо́г, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Моли́тву сотвори́ о пою́щих Тя́ Пречи́стая, изба́витися вся́ких искуше́ний и бе́д.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Креста́ Твоего́ Го́споди, си́лою вжили́в мя́, сподо́би благоду́шно сконча́ти поста́ тече́ние.
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви:
Ирмо́с: Творца́ тва́ри, Его́же ужаса́ются а́нгели, по́йте лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́:
Ка́мень Тя́ отсече́нный прови́де проро́к, от горы́ Де́вы Спа́се, сокруши́вшаго ка́мение Твои́м распя́тием. Те́мже отягче́на мя́ нечу́вствия ка́мением, я́ко Всеще́дрый, свободи́.
Пости́ся от зло́бы душе́ моя́, Боже́ственною любо́вию наслажда́ющися, две́ри отве́рзи вся́ким благи́м ви́дом, загражда́ющи лука́вства вхо́д, воздержа́нием и моле́нием.
Мене́ осужде́наго спаси́, осуди́вый Кресто́м Твои́м Влады́ко Спа́се мо́й вражду́, и да не пока́жеши гее́нне пови́нна, оскверне́наго страстьми́, и грехми́ омраче́наго.
Богоро́дичен: Пощади́ мя́ Христе́, егда́ прии́деши суди́ти ми́ру со сла́вою, разреши́ мглу́ зло́б мои́х, мольба́ми Ро́ждшия Тя́, и насле́дника сотвори́ Небе́снаго Ца́рствия Твоего́.
И́ный. Ирмо́с: Иса́ие лику́й:
Па́ки ра́й отверза́еши еди́ною распе́нся, в не́мже причаща́яся жи́зни ра́дуюся, сме́рти избавля́яся ве́чныя преслуша́ния: те́мже Человеколю́бче, я́ко Бо́га моего́ велича́ю Тя́.
Кля́твы орга́н, благослове́ния показа́ся печа́ть, Тво́й животво́рный Го́споди Кре́ст, на не́мже Тя́ взира́юще, оживля́емся уме́ршии пре́жде, и воспева́юще Тя́, я́ко влады́ку велича́ем.
Тро́ичен: Еди́ну существо́м воспева́ю Тя́ безнача́льная Тро́ице честна́я, живонача́льная, несеко́мая еди́нице, О́тче нерожде́нный, и рожде́нный Сло́ве и Сы́не, Ду́ше святы́й, спаси́ ны́ пою́щыя Тя́.
Богоро́дичен: Па́че ума́ Рождество́ Твое́ Богома́ти, без му́жа бо зача́тие в Тебе́, и де́вственно рожде́ние бы́сть, и́бо Бо́г е́сть рожде́йся: Его́же велича́юще, Тя́ Де́во ублажа́ем.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Кре́сте честны́й, кре́посте моя́ и прибе́жище, бу́ди ми́ просвеще́ние ны́не воздержа́тельно, веселя́ и очища́я мя́, избавля́я от искуше́ний: да прославля́я тебе́, Влады́ку велича́ю Христа́.
Ирмо́с: Иса́ие лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́: Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.
Свети́лен гла́са.
На стихо́вне самогла́сен, два́жды, гла́с 8:
Страстоуби́йца по́ст настоя́щий, озло́бленныя от греха́ уврачева́ти обещава́ется: его́же я́ко богода́ннаго помо́щника почти́м, богопи́санныя скрижа́ли Моисе́ом прии́мше. Не предызбере́м сокруши́вшаго и́х невоздержа́нием: не бу́дем о́бщницы, и́хже телеса́ падо́ша в пусты́ни: не возсе́туим иуде́йски, но церко́вно просвети́мся: не фарисе́йски лицеме́руим, но ева́нгльски удобри́мся, хва́лящеся о Кресте́ Христа́, Изба́вителя ду́ш на́ших.
Му́ченичен: Что́ вы нарече́м святи́и; херуви́мы ли; я́ко на ва́с почи́л е́сть Христо́с. Серафи́мы ли; я́ко непреста́нно просла́висте его́. а́нгелы ли; те́ла бо отврати́стеся. си́лы ли; де́йствуете бо чудесы́. мно́гая ва́ша имена́, и бо́льшая дарова́ния: моли́те спасти́ся душа́м на́шым.
Сла́ва и ны́не, КрестоБогоро́дичен, гла́с то́йже:
Что́ чу́дное и изя́щное? Де́ва Го́сподеви вопия́ше ма́терски: боле́зни, и́хже не име́х внегда́ роди́ти Тя́ Сы́не, о́стрии каса́ются се́рдца Моего́. Не терплю́ на Кресте́ пригвожде́на Тя́ зря́щи, све́те о́чию Мое́ю: потщи́ся у́бо воста́ни, я́ко да просла́влю с ми́ром ужа́сное смотре́ние Твое́.
На 6-м часе́ тропа́рь проро́чества, гла́с 1:
В нощи́ и во дни́ припа́даем Тебе́ Го́споди, пода́ти оставле́ние грехо́в душа́м на́шым, да в ми́ре поклони́мся Тебе́, и славосло́вим человеколю́бче.
Проки́мен, псало́м 37, гла́с 4: Го́споди, да не я́ростию Твое́ю обличи́ши мене́, ниже́ гне́вом Твои́м нака́жеши мене́. Сти́х: Я́ко стре́лы Твоя́ унзо́ша во мне́.
Проро́чества Иса́иина чте́ние. [Ис. 7:1–14]
Бы́сть во дни́ Аха́за сы́на Иоафа́мля, сы́на Ози́и, царя́ Иу́дина, взы́де Раси́н ца́рь Ара́мль, и Факе́й сы́н Ромели́ев, ца́рь Изра́илев на Иерусали́м воева́ти на него́, и не возмого́ша разори́ти его́. И возвести́ся в дому́ Дави́дове, глаго́ля: совеща́ся Ара́м со Ефре́мом. и ужасе́ся душа́ его́, и душа́ люде́й его́: я́коже в дубра́ве дре́во ве́тром восколе́блется. И рече́ Госпо́дь ко Иса́ии: изы́ди во сре́тение Аха́зу, ты́, и оста́вшийся Иасу́в сы́н тво́й, к купе́ли го́рняго пути́, села́ бели́льнича. И рече́ши ему́: блюди́ е́же молча́ти, и не бо́йся, ниже́ душа́ твоя́ да изнемо́жет от двою́ дре́ву главе́нь дымя́щихся си́х: егда́ бо гне́в я́рости Моея́ бу́дет, па́ки исцелю́. Сы́н же Ара́мль, и сы́н Ромели́ев, я́ко совеща́ста сове́т лука́вый на тя́, глаго́люще: Взы́дем во Иуде́ю, и собесе́довавше с ни́ми отврати́м я́ к на́м, и воцари́м в не́й сы́на Тавеи́лева. Сия́ же глаго́лет Госпо́дь Савао́ф, не пребу́дет сове́т се́й, ниже́ сбу́дется: Глава́ Ара́му Дама́ск, Дама́ску Раси́н: но еще́ шестьдеся́т и пя́ть ле́т, оскуде́ет ца́рство Ефре́мово от люде́й. Глава́ же Ефре́мови Соморо́н, , Соморо́ну сы́н Ромели́ев: и а́ще не уве́рите, ниже́ и́мате разуме́ти. И приложи́ Госпо́дь глаго́лати ко Аха́зу, реки́й: Проси́ себе́ зна́мения от Го́спода Бо́га твоего́ во глубину́, или́ в высоту́. И рече́ Аха́з: не и́мам проси́ти, ниже́ искушу́ Го́спода. И рече́ [Иса́иа] слы́шите у́бо до́ме Дави́дов, еда́ ма́ло ва́м е́сть тру́д дая́ти челове́ком, и ка́ко даете́ Го́сподеви тру́д? Сего́ ра́ди да́ст госпо́дь са́м ва́м зна́мение.
Проки́мен, псало́м 38, Гла́с 6: Услы́ши моли́тву мою́ Го́споди, и моле́ние мое́ внуши́. Сти́х: Ре́х: сохраню́ пути́ моя́, е́же не согреша́ти ми́ язы́ком мои́м.
В пято́к ве́чера вторы́я седми́цы,
На Го́споди воззва́х, поста́вим стихо́в 10 и пое́м осмогла́сен два́жды, и му́ченичны Окто́иха прилучи́вшагося гла́са: и мине́и 4. Сла́ва, свята́го, а́ще е́сть: а́ще ли ни́; Сла́ва, ме́ртвен Дамаски́новых Окто́иха. И ны́не, Богоро́дичен 1-й гла́са.
Самогла́сен, гла́с 4:
Ны́не вре́мя благоприя́тное, ны́не де́нь спасе́ния, во мно́жестве ми́лости Твоея́ посети́ мою́ ду́шу, и бре́мя беззако́ний мои́х осла́би, еди́не Человеколю́бче.
Проки́мен, псало́м 39. Гла́с 4: Ми́лость твоя́ и и́стина Твоя́, вы́ну да засту́пите мя́. Сти́х: Терпя́ потерпе́х Го́спода, и вня́т ми́.
Бытия́ чте́ние. [Быт. 5:32, 6:1–8]
Бе́ Но́е ле́т пяти́ со́т, и роди́ сы́ны три́, Си́ма, Ха́ма, Иа́фефа. И бы́сть егда́ нача́ша челове́цы мно́зи быва́ти на земли́, и дще́ри роди́шася и́м: Ви́девше же сы́нове Бо́жии дще́ри челове́чи, я́ко добры́ су́ть, поя́ша себе́ жены́ от все́х, я́же избра́ша. И рече́ Госпо́дь Бо́г: не и́мать Ду́х Мо́й пребыва́ти в челове́цех си́х во ве́к, зане́ су́ть пло́ть: бу́дут же дни́е и́х ле́т сто́ два́десять. Исполи́ни же бя́ху на земли́ во дни́ о́ны: и пото́м, егда́ вхожда́ху сы́нове Бо́жии к дще́рем челове́ческим, и рожда́ху себе́, ти́и бя́ху исполи́ни, и́же от ве́ка челове́цы имени́тии. Ви́дев же Госпо́дь Бо́г, я́ко умно́жишася зло́бы челове́ков на земли́, и вся́к помышля́ет в се́рдце свое́м приле́жно на зла́я во вся́ дни́ И помы́сли Бо́г, я́ко сотвори́ челове́ка на земли́, и размы́сли. И рече́ Бо́г: потреблю́ челове́ка, его́же сотвори́х от лица́ земли́, от челове́ка да́же до скота́, и от га́д да́же до пти́ц небе́сных, зане́ размы́слих, я́ко сотвори́х я́. Но́е же обре́те благода́ть пред Го́сподем Бо́гом.
Проки́мен: псало́м 40, гла́с 6: А́з ре́х: Го́споди, поми́луй мя́, исцели́ ду́шу мою́. Сти́х: Блаже́н разумева́яй на ни́ща и убо́га:
При́тчей чте́ние. [Притч. 6:20–35, 7:1.]
Сы́не, храни́ зако́ны отца́ твоего́, и не отри́ни наказа́ния ма́тере твоея́: Навяжи́ же я́ на твою́ ду́шу при́сно, и обяжи́ и́х о твое́й вы́и. Егда́ хо́диши, води́ ю́, и с тобо́ю да бу́дет: егда́ же спи́ши, да храни́т тя́, да востаю́щу ти́ глаго́лет с тобо́ю. зане́ свети́льник за́поведь зако́на, и све́т, и пу́ть жи́зни, и обличе́ние, и наказа́ние: Е́же сохрани́ти тя́ от жены́ мужа́ты, и от наважде́ния язы́ка чужда́го. Сы́не, да не победи́т тя́ добро́ты по́хоть, ниже́ уловле́н бу́ди твои́ма очи́ма, ниже́ да совосхи́тишися ве́ждами ея́: Цена́ бо блудни́цы, ели́ка еди́наго хле́ба: жена́ же муже́й честны́я ду́шы уловля́ет. Ввя́жет ли кто́ о́гнь в не́дра, ри́з же [свои́х] не сожже́т ли; Или́ ходи́ти кто́ бу́дет на у́глиях о́гненных, но́г же не сожже́т ли; Та́ко вше́дый к жене́ мужа́тей не без вины́ бу́дет, ниже́ вся́к прикаса́яйся е́й. Не ди́вно, а́ще кто́ я́т бу́дет кра́дый: кра́дет бо, да насы́тит ду́шу свою́ а́лчущую: А́ще же я́т бу́дет, возда́ст седмери́цею, и вся́ име́ния своя́ да́в изба́вит себе́. Прелюбоде́й же за ску́дость ума́ поги́бель души́ свое́й содева́ет. Боле́зни же и безче́стие понесе́т: поноше́ние же его́ не загла́дится во ве́к. Испо́лнена бо ре́вности я́рость му́жа ея́: не пощади́т в де́нь суда́. Не измени́т ни еди́ною цено́ю вражды́, ниже́ разреши́тся мно́гими дарми́. Сы́не, храни́ моя́ словеса́, моя́ же за́поведи скры́й у себе́: сы́не, чти́ Го́спода, и укрепи́шися: кроме́ же Его́ не бо́йся ино́го.
И про́чее после́дование преждеосвяще́нных.