Триодь Постная. Пятница 3-ей седмицы.
Службы Великого поста
Последование утрени
Тро́ичны гла́са. По 1-м стихосло́вии глаго́лем седа́льны Кре́стны Осмогла́сника.
По 2-м же стихосло́вии глаго́лем настоя́щий седа́лен господи́на Ио́сифа. Гла́с 5.
Подо́бен: Собезнача́льное:
Сне́ди дре́вом, дре́вле уме́ршии челове́цы, Кресто́м Твои́м Ще́дре, ожи́хом, его́же си́лою Бла́же, на́с укрепи́, воздержа́ния вре́мя во умиле́нии прейти́, творя́щыя во́лю Твою́, и де́нь ви́дети светоно́снаго Воскре́сния.
Сла́ва, то́йже.
И ны́не, Крестобогоро́дичен: На Кресте́ Тя́ ви́дящи Христе́ Ма́ти Твоя́, во́лею посреде́ разбо́йников ви́сяща, и бию́щи ма́терски утро́бу, глаго́лаше: безгре́шный Сы́не, ка́ко непра́ведно на Кресте́ я́ко злоде́й водруже́н еси́, челове́ческий хотя́ оживи́ти ро́д, я́ко благоутро́бен.
По 3-м стихосло́вии седа́лен господи́на Фео́дора. Гла́с 1.
Подо́бен: Ка́мени запеча́тану:
Пло́ть очи́стивших от воздержа́ния, и в моли́твах просвети́вших ду́шы на́шя Го́споди, честны́й Кре́ст Тво́й и святы́й сподо́би на́с ви́дети, и со стра́хом поклони́тися в пе́снех пою́щих, и глаго́лющих: сла́ва живоно́сному Кресту́, сла́ва боже́ственному копию́ Твоему́, и́мже ожи́хом, еди́не Человеколю́бче.
Сла́ва, то́йже.
И ны́не, Крестобогоро́дичен:
А́гнца на Дре́ве А́гница ви́дящи, с разбо́йники долготерпели́ве распина́ема Тя́ Сло́ве, и копие́м в ре́бра пробода́ема, рыда́ше вопию́щи ма́терски: что́ стра́нное и ужа́сное Иису́се Мо́й та́инство? ка́ко покрыва́ется гро́бом неопи́санный Бо́г? несказа́нно е́сть содева́емое: не оста́ви Мя́ еди́ну Тя́ ро́ждшую, Иису́се Мо́й сладча́йший.
Кано́н Мине́и, и настоя́щыя трипе́снцы, господи́на Ио́сифа. И стихосло́вится пе́снь. Гла́с 5.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Одея́йся све́том я́ко ри́зою.
Исцели́ мя Го́споди, и исцелю́ся я́звою Твое́ю, души́ моея́ очи́стив я́звы, пло́тию стра́сти Христе́ прие́мый.
Тебе́ я́коже ви́де пло́тию ви́сима Христе́ на Дре́ве, све́т во тьму́ прелага́ше со́лнце, и земля́ подви́жеся, и ка́мение распадо́шася.
Те́рнием обра́стшую и олядене́вшую мою́ ду́шу, вся́ких страсте́й ви́ды, Го́споди очи́сти, венча́выйся те́рнием, за кра́йнюю бла́гость.
Богоро́дичен: Но́во породила́ еси́ я́ко Младе́нца Всечи́стая Соде́теля моего́: Его́же моли́, обетша́вшаго мя́ во мно́зе зло́бе обнови́ти Влады́чице.
И́ный господи́на Фео́дора. Гла́с 1.
Ирмо́с: От но́щи у́тренююще:
На ме́сте Ло́бнем иуде́и Тебе́ распя́ша Христе́, покива́ша глава́ми свои́ми, смею́щеся и руга́ющеся: Ты́ же терпе́л еси́ во е́же спасти́ на́с.
На ти́тле Креста́ Твоего́, написа́в Пила́т трегу́бо, еди́наго от Тро́ицы Тя́, во́лею пострада́вша явля́ше, за все́х спасе́ние Христе́.
Тро́ичен: Пресве́тлыя Тро́ицы, трисо́лнечное воспои́м ве́рнии, Све́т Отца́ чту́ще, Све́т Сы́на сла́вяще, Све́т и Ду́ха возвеща́юще.
Богоро́дичен: А́нгел вы́шшую, из Тебе́ рожде́йся показа́ Тя Чи́стая: Его́же бо они́ трепе́щут я́ко Бо́га зре́ти, Ты́ на ру́ку но́сиши я́ко Сы́на Твоего́ Чи́стая.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Кре́сте всечестны́й, спаси́тельный, ми́ру храни́телю, соблюди́ мя́ постя́щася, и досто́йна покажи́ твоего́ честна́го поклоне́ния.
Ирмо́с: От но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́ Христе́ Бо́же, обнища́вшаго на́с ра́ди, и Кре́ст и сме́рть пло́тию претерпе́вшаго.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Тебе́ Вседе́телю:
Просте́рл еси́ на Кресте́ Христе́ Твои́ дла́ни, руки́ пра́отца невоздержа́нное потребля́я: Дре́вом же дре́ва исцели́л еси́ кля́тву. Те́мже Тя́ пое́м во вся́ ве́ки.
Тебе́ воли́телю спасе́ния Сло́ве припа́даю, хоте́ния лука́вая уста́ви вско́ре от моего́ се́рдца, Кре́ст и страда́ние во́лею претерпе́вый.
Блу́дную жи́знь и оскверне́ное житие́ возжела́в, омрачи́хся а́з блу́дный: осия́й ми́ лучу́ обраще́ния Сло́ве, со́лнца сия́ние в страда́нии омрачи́вый.
Богоро́дичен: Уста́ви мою́ многоболе́зненную всю́ серде́чную зло́бу, Ма́ти Христа́ Бо́га, сокруши́ стре́лы и лу́ки бесо́в, борю́щих смире́нную ду́шу мою́.
И́ный. Ирмо́с: Песносло́вцы в пещи́:
Что́ Тебе́ пострада́вшему принесе́м, все́х Влады́це мы́ окая́ннии: на́с бо ра́ди Кре́ст претерпе́л еси́ Христе́. пое́м безме́рныя ми́лости Твоея́ благода́ть.
На дре́ве воздвиго́ша Христе́ иуде́е, за́вистию уби́вшии Тя́, не ума́лиша держа́вы сла́вы Твоея́ беззако́ннии: еси́ бо все́х Влады́ка во́лею пострада́вый.
Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Тро́ичен: Пресу́щественнаго Божества́ три́ Лица́ почита́ю: Отца́ безнача́льна, Сы́на, и Ду́ха Свята́го, Естество́м несеко́мое Существо́ сла́влю во ве́ки.
Богоро́дичен: Небе́с вы́шшую, и херуви́м превы́шшую, святопе́рвую и нескве́рную Отрокови́цу все́х Бо́га пое́м, и превозно́сим во вся́ ве́ки.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Преблаже́нне Кре́сте Христо́в, небопи́санная побе́до, от земли́ на́м прозя́бл еси́, твоего́ поклоне́ния досто́йны покажи́ ны вся́, посто́м очи́стившыяся.
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви.
Ирмо́с: Песносло́вцы в пещи́ спа́сшаго де́ти, и громопла́менную прело́жшаго на ро́су, Христа́ Бо́га по́йте, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Иса́ие лику́й:
Окамене́нное ожесточе́ние души́ моея́ благоутро́бне Спа́се омы́й, и исто́чник да́ждь ми́ Бла́же, Боже́ственнаго умиле́ния, из ре́бр источи́вый мне́ жи́знь, беззако́ния моего́ пото́ки потребля́ющую.
Самаго́ себе́ вве́рг во глубины́ грехо́в, высоты́ оста́вив доброде́телей: но привлецы́ и спаси́ мя возше́дый на Кре́ст, и челове́чество привлеки́й к Себе́ Го́споди.
Сла́дость сы́й Го́споди и наслажде́ние, я́ко Соде́тель, же́лчи вкуси́л еси́ Христе́, от сла́дости су́щее отпаде́ние, е́же из Ада́ма Ты́ исправля́я: те́мже тя́ пое́м спа́сшиися Твои́ми страстьми́.
Богоро́дичен: Всечи́стая Влады́чице, упова́ние мое́ и прибе́жище, я́звы души́ моея́ исцели́, у́м мо́й умири́. Да и а́з ра́дуяся, воспою́ вели́чия Твоя́ Богоро́дице Присноде́во.
И́ный. Ирмо́с: Тя́ Ю́же ви́де:
Тебе́, Его́же беззако́ннии Христе́, оде́яша руга́тельно в порфи́ру и вене́ц, я́ко Царю́ руга́ющеся, тро́стию главу́ Твою́ ударя́юще, распина́юще за́вистию, и же́лчию напая́юще, пе́сньми вси́ ве́рнии велича́ем.
Тя́, Его́же со́лнце ви́дящее стра́ждуща на Кресте́, све́т сокры́, все́й вку́пе тва́ри, Влады́чним досажде́нием преклоня́ющейся и распа́дающымся ка́мением, пе́сньми Христе́ Спа́се велича́ем.
Тро́ичен: Све́т и Жи́знь и Вседе́тель, трисо́лнечное Еди́нство, Бо́г же и Госпо́дь, еди́нем све́том сия́я, сооблиста́я треми́ начерта́ньми во еди́ном Божестве́, Сего́ вси́ ве́рнии велича́ем.
Богоро́дичен: Тебе́ Ю́же Дави́д певе́ц пропове́да Сио́н, в ню́же всели́ся небесы́ невмести́мый, и созда́ от утро́бы Твоея́, ми́ру очище́ние, пе́сньми Ма́ти Чи́стая велича́ем.
Сла́ва Тебе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Тво́й спаси́тельный Кре́ст, просвети́теля ве́рных, сподо́би Го́споди воздержа́нием теку́щыя предвари́ти, ви́дети, и поклони́тися, во освяще́ние на́ше, да Тя́ и́м велича́ем.
Ирмо́с: Тя́ Ю́же ви́де Моисе́й неопали́мую купину́, и ле́ствицу одушевле́нную, ю́же Иа́ков ви́де, и две́рь небе́сную, е́юже про́йде Христо́с Бо́г на́ш, пе́сньми Ма́ти Чи́стая велича́ем.
Свети́лен гла́са.
На стихо́вне самогла́сен дне́, два́жды. Гла́с 6.
Оте́ческаго да́ра расточи́х бога́тство, в блуде́ ижди́х житие́, лука́вными по́мыслы, греха́ моего́ соотве́дся, и сла́достию стра́сти наслажда́емь, несмы́сленным ското́м уподо́бихся, спаси́тельных за́поведей преступле́нием: но благоволи́вый на Кресте́ пове́ситися мене́ ра́ди Христе́ Бо́же, не отри́ни мене́ Твоего́ сыноположе́ния, но обраща́ющася приими́, я́ко блу́днаго сы́на, и спаси́ мя́.
Му́ченичен: Го́споди, в па́мять святы́х Твои́х, вся́ тва́рь пра́зднует, небеса́ ра́дуются со а́нгелы, и земля́ весели́тся с челове́ки. те́х моли́твами поми́луй на́с.
Сла́ва, и ны́не, Крестобогоро́дичен, гла́с то́йже.
Подо́бен: Тридне́вен:
Всечи́стая, я́ко ви́де Тебе́ на Кресте́ пове́шена, пла́чущи вопия́ше ма́терски: Сы́не мо́й, и Бо́же Мо́й, сладча́йшее Мое́ ча́до, ка́ко терпи́ши стра́сть поно́сную.
На 6-м часе́ тропа́рь проро́чества, гла́с 8:
Сло́вом вся́ Твое́ю соверши́л еси́ си́лою Бо́же, и от небытия́ в бытие́ приве́л еси́ на́с, не преда́ждь на́с беззако́нием на́шым, безгре́шне Го́споди, мо́лимся.
Проки́мен, псало́м 57, гла́с 6: Возвесели́тся пра́ведник, егда́ уви́дит отмще́ние. Сти́х: А́ще вои́стинну у́бо пра́вду глаго́лете.
Проро́чества Иса́иина чте́ние. [Ис. 13:2–13.]
Та́ко глаго́лет Госпо́дь: на горе́ по́льней воздви́гните зна́мение, вознеси́те гла́с и́м, не бо́йтеся: поуща́йте руко́ю, отве́рзите кня́зи. А́з повелева́ю, освяще́ни су́ть: и А́з веду́ и́х, исполи́ни и́дут испо́лнити я́рость Мою́ ра́дующеся, вку́пе и укаря́юще. Гла́с язы́ков мно́гих, на гора́х, подо́бен язы́ков мно́гих, гла́с царе́й, и язы́ков собра́вшихся. Госпо́дь Савао́ф запове́да язы́ку оружебо́рцу, Приити́ от земли́ издале́ча, от кра́я основа́ния небесе́, Госпо́дь и оружебо́рцы Его́, растли́ти всю́ вселе́нную. Рыда́йте: бли́з бо де́нь Госпо́день, и сокруше́ние от Бо́га прии́дет. Сего́ ра́ди вся́ка рука́ разслабе́ет, и вся́ка душа́ челове́ча убои́тся: И смяту́тся послы́, и боле́зни прии́мут я́ я́ко жены́ ражда́ющия: и поскорбя́т дру́г ко дру́гу, и ужа́снутся, и лице́ свое́ я́ко пла́мень изменя́т. Се́ бо де́нь Госпо́день гряде́т неисце́льный я́рости и гне́ва, положи́ти вселе́нную [всю́] пу́сту, и гре́шники погуби́ти от нея́. Зве́зды бо небе́сныя и Ори́он, и все́ украше́ние небе́сное, све́та своего́ не дадя́т, и помрачи́тся со́лнце возсиява́ющее, и луна́ не да́ст све́та своего́. И запове́м все́й вселе́нней зла́я, и нечести́вым грехи́ и́х: и погублю́ укори́зну беззако́нных, и укори́зну го́рдых смирю́. И бу́дут оста́вшии честни́и па́че, не́жели зла́то нежже́нное: и челове́к че́стен бу́дет па́че, не́жели ка́мень, и́же от Суфи́ра. Разъяри́тся бо не́бо, и земля́ потрясе́тся от основа́ний свои́х, за я́рость гне́ва Го́спода Савао́фа в де́нь, во́ньже прии́дет я́рость Его́.
Проки́мен, псало́м 58, гла́с 7: Бо́же засту́пник мо́й еси́ Ты́ и ми́лость Твоя́ предвари́т мя́. Сти́х: Изми́ мя от вра́г мои́х Бо́же:
Последование вечерни
обы́чное стихосло́вие.
На Го́споди воззва́х поста́вим стихо́в 10, и пое́м самогла́сен дне́, два́жды, гла́с 7:
Я́ко блу́дный отступи́х от благода́ти Твоея́ Го́споди, и бога́тство расточи́х бла́гости, к тебе́ прибего́х благоутро́бне, взыва́я Тебе́ Бо́же: согреши́х, поми́луй мя́.
Та́же му́ченичны 4 Окто́иха, прилучи́вшагося гла́са: и в Мине́и 4: Сла́ва, поко́ин гла́са. И ны́не, Богоро́дичен 1-й гла́са. Вхо́д. Све́те ти́хий:
Проки́мен, псало́м 59, гла́с 4: Да́ждь на́м по́мощь от ско́рби, и су́етно спасе́ние челове́ческо. Сти́х: Бо́же отри́нул ны́ еси́, и низложи́л еси́ на́с.
Бытия́ чте́ние. [Быт. 8:4–21.]
Се́де ковче́г в ме́сяц седьмы́й в два́десять седьмы́й де́нь ме́сяца, на гора́х Арара́тских. Вода́ же уходя́щи умаля́шеся да́же до деся́таго ме́сяца: и в деся́тый ме́сяц, в пе́рвый де́нь ме́сяца яви́шася верси́ го́р. И бы́сть по четы́редесятих дне́х отве́рзе Но́е око́нце ковче́га, е́же сотвори́. И посла́ вра́на [ви́дети, а́ще уступи́ла вода́ от лица́ земли́,] и изше́д не возврати́ся, до́ндеже изся́че вода́ от земли́. И посла́ голуби́цу по не́м, ви́дети, а́ще уступи́ла вода́ от лица́ земли́. И не обре́тши голуби́ца поко́я нога́ма свои́ма, возврати́ся к нему́ в ковче́г, я́ко вода́ бя́ше по всему́ лицу́ всея́ земли́: и просте́р ру́ку свою́, прия́т ю́, и внесе́ ю́ к себе́ в ковче́г. И преме́длив еще́ се́дмь дне́й, па́ки посла́ голуби́цу из ковче́га: И возврати́ся к нему́ голуби́ца к ве́черу, и име́яше суче́ц ма́сличен с ли́ствием во усте́х свои́х: и позна́ Но́е, я́ко уступи́ вода́ от лица́ земли́. И преме́длив еще́ се́дмь дне́й други́х, па́ки посла́ голуби́цу, и не преложи́ возврати́тися к нему́ пото́м. И бы́сть в пе́рвое и шестьсо́тное ле́то жития́ Но́ева, в пе́рвый де́нь пе́рваго ме́сяца, изся́че вода́ от лица́ земли́ и откры́ Но́е покро́в ковче́га, его́же сотвори́, и ви́де, я́ко изся́че вода́ от лица́ земли́. В ме́сяц же вторы́й, в два́десять седьмы́й де́нь ме́сяца и́зсше земля́. И рече́ Госпо́дь Бо́г Но́еви, глаго́ля: Изы́ди из ковче́га ты́, и жена́ твоя́, и сы́нове твои́, и жены́ сыно́в твои́х с тобо́ю: И вся́ зве́ри ели́цы су́ть с тобо́ю, и вся́ку пло́ть от пти́ц да́же до ското́в, и вся́к га́д дви́жущийся по земли́ изведи́ с собо́ю: и расти́теся и мно́житеся на земли́. И изы́де но́е, и жена́ его́, и сы́нове его́, и жены́ сыно́в его́ с ни́м: И вси́ зве́рие, и вси́ ско́ти, и вся́ пти́цы, и вся́ га́ды дви́жущыяся по ро́ду своему́ на земли́, изыдо́ша из ковче́га. И созда́ Но́е же́ртвенник Го́сподеви: и взя́ от все́х ското́в чи́стых и от все́х пти́ц чи́стых, и вознесе́ во всесожже́ние на же́ртвенник. И обоня́ Госпо́дь воню́ благоуха́ния.
Проки́мен псало́м 60, гла́с 6: Услы́ши Бо́же моле́ние мое́, вонми́ моли́тве мое́й. Сти́х: От коне́ц земли́ к Тебе́ воззва́х.
При́тчей чте́ние. [Притч. 10:31–32, 11:1–12.]
Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость: язы́к же непра́веднаго поги́бнет. устне́ муже́й пра́ведных ка́плют благода́ти, уста́ же нечести́вых развраща́ются. Ме́рила льсти́вая ме́рзость пред Го́сподем: ве́с же пра́ведный прия́тен Ему́. Иде́же а́ще вни́дет досажде́ние, та́мо и безче́стие: уста́ же смире́нных поуча́ются прему́дрости. умира́яй пра́ведник оста́ви раска́яние, удо́бна же быва́ет и посмея́тельна нечести́вых поги́бель. Соверше́нство пра́вых наста́вит и́х: и поползнове́ние отрица́ющихся плени́т и́х. не упо́льзуют име́ния в де́нь я́рости: пра́вда же изба́вит от сме́рти. Пра́вда непоро́чнаго исправля́ет пути́, нече́стие же впа́дает в непра́вду. Пра́вда муже́й пра́вых изба́вит и́х, безсове́тием же уловля́ются беззако́ннии. Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда: похвала́ же нечести́вых поги́бнет. Пра́ведный от ло́ва убе́гнет, в него́же ме́сто предае́тся нечести́вый. Во усте́х нечести́вых се́ть гра́жданом, чу́вство же пра́ведных благопоспе́шно. Во благи́х пра́ведных испра́вится гра́д, и в поги́бели нечести́вых ра́дование. Во благослове́нии пра́вых возвы́сится гра́д, усты́ же нечести́вых раскопа́ется. Руга́ется гра́жданом лише́нный ра́зума, му́ж же му́др безмо́лвие во́дит.
И про́чее после́дование преждесвяще́нных.