Триодь Цветная. Последование Литургии.

После́дование литурги́и, быва́ет пора́ну

Наче́ншу диа́кону: Благослови́ Влады́ко. Настоя́телю же возгласи́вшу: Благослове́но Ца́рство Отца́, и Сына, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. И мы́: Ами́нь. Настоя́тель пое́т с про́чими служи́тели во свято́м олтаре́: Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию сме́рть попра́в, и су́щым во гробе́х живо́т дарова́в. Три́жды. И ли́ки то́йжде, три́жды.

Настоя́тель глаго́лет припе́вы: 1-й. Да воскре́снет бо́г: Ли́к: Христо́с воскре́се: еди́ножды. 2-й. Я́ко исчеза́ет ды́м: Христо́с воскре́се: еди́ножды. 3-й. Та́ко да поги́бнут гре́шницы: Христо́с воскре́се: еди́ножды. 4-й. Се́й де́нь: Христо́с воскре́се: еди́ножды. Сла́ва: Христо́с воскре́се: еди́ножды. И ны́не: Христо́с воскре́се: еди́ножды. Та́же настоя́тель пое́т вы́шшим гла́сом: Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию сме́рть попра́в. Мы́ же: И су́щым во гробе́х живо́т дарова́в.

Посе́м глаго́лет диа́кон ектению́ вели́кую.

По ектении́ же и по возгла́се

Антифо́н 1 , псало́м 65, гла́с 2.

Сти́х 1: Воскли́кните Го́сподеви вся́ земля́. Припе́в: Моли́твами богоро́дицы, спа́се спаси́ на́с.

И други́й ли́к то́йжде сти́х: Воскли́кните Го́сподеви вся́ земля́, по́йте же и́мени Его́, дади́те сла́ву хвале́ Его́. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сти́х 2: Рцы́те Бо́гу: ко́ль стра́шна дела́ Твоя́, во мно́жестве си́лы Твоея́ со́лжут Тебе́ врази́ Твои́. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сти́х 3: Вся́ земля́ да покло́нится Тебе́, и пое́т Тебе́, да пое́т же и́мени Твоему́ Вы́шний. Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Сла́ва, и ны́не: Ку́пно о́ба ли́ка вы́шшим гла́сом: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се спаси́ на́с.

Та́же, ектениа́ ма́лая.

Антифо́н 2 , псало́м 66, гла́с то́йже.

Сти́х 1: Бо́же уще́дри ны́ и благослови́ ны. Припе́в: Спаси́ ны Сы́не Бо́жий, воскресы́й из ме́ртвых, пою́щыя Ти́: Аллилу́иа. Еди́ножды.

Друга́я страна́, то́йже сти́х: Бо́же, уще́дри ны́, и благослови́ ны, просвети́ лице́ Твое́ на ны́, и поми́луй ны́. Спаси́ ны Сы́не Бо́жий:

Сти́х 2: Да позна́ем на земли́ пу́ть тво́й, во все́х язы́цех спасе́ние твое́. Спаси́ ны Сы́не Бо́жий:

Сти́х 3: Да испове́дятся Тебе́ лю́дие Бо́же, да испове́дятся Тебе́ лю́дие вси́. Спаси́ ны Сы́не Бо́жий: Сла́ва, и ны́не: вку́пе два́ ли́ка: Единоро́дный Сы́не:

Та́же, ектениа́.

Антифо́н 3 , псало́м 67, гла́с 5.

Сти́х 1: Да воскре́снет Бо́г, и расточа́тся врази́ Его́. Тропа́рь: Христо́с воскре́се из ме́ртвых:

Друга́я страна́, то́й же сти́х: Да воскре́снет Бо́г, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́ ненави́дящии Его́. Христо́с воскре́се:

Сти́х 2: Я́ко исчеза́ет ды́м, да исче́знут, я́ко та́ет во́ск от лица́ огня́. Христо́с воскре́се:

Сти́х 3: Та́ко да поги́бнут гре́шницы от лица́ Бо́жия, а пра́ведницы да возвеселя́тся, да возра́дуются пред бо́гом. Христо́с воскре́се:

И быва́ет вхо́д. И возглаша́ет диа́кон, а́ще е́сть, а́ще же ни́, иере́й: Прему́дрость, про́сти. Мы́ же вхо́дное: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых. И пое́м тропа́рь: Христо́с воскре́се: Ипакои́: Предвари́вшыя у́тро: Сла́ва, и ны́не: конда́к: А́ще и во гро́б снизше́л еси́:

Вме́сто же Трисвята́го: Ели́цы во Христа́ крести́стеся, во Христа́ облеко́стеся: аллилу́иа.

Подоба́ет ве́дати, я́ко сие́ нача́ло литурги́и, и антифо́ны, и Ели́цы во христа́ крести́стеся: пое́м во всю́ седми́цу Све́тлую, да́же до Неде́ли но́выя: та́кожде и прича́стный.

Проки́мен, гла́с 8: Се́й де́нь его́же сотвори́, Госпо́дь, возра́дуемся и возвесели́мся во́нь. Сти́х: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко бла́г, я́ко в ве́к ми́лость Его́.

Апо́стол, дея́ний чте́ние, зача́ло 1: Пе́рвое у́бо сло́во сотвори́х: Аллилу́иа, гла́с 4: Ты́ воскре́с уще́дриши сио́на. Сти́х: Госпо́дь с небесе́ на зе́млю призре́.

Ева́нглие от иоа́нна, зача́ло 1. Вре́мене же приспе́вшу чте́ния свята́го Ева́нглиа, нача́льный диа́кон, хотя́й Ева́нглие чести́, глаго́лет: Благослови́ влады́ко благовести́теля: Та́же настоя́тель глаго́лет: Бо́г моли́твами свята́го сла́внаго: и про́чая, я́коже указа́ся в литургиа́рии. И исхо́дит диа́кон, и на обы́чном ме́сте пря́мо ца́рских вра́т, на восто́к лице́м ста́нет, настоя́телю пре́жде возгласи́вшу пред престо́лом: Прему́дрость про́сти услы́шим свята́го Ева́нглиа. То́жде и вси́ иере́и, ели́цы су́ть служа́щии, по си́х же и диа́кони глаго́лют, на разли́чных ме́стех ста́вше, от свята́го престо́ла, и до за́падных вра́т церко́вных, еди́н по еди́ному. Посреди́ же все́х стои́т архидиа́кон, и чту́т вси́ по настоя́тели, еди́н по еди́ному по статия́м, я́коже настоя́тель расположи́т. И предначина́ет настоя́тель: От Иоа́нна свята́го Ева́нглиа чте́ние. Про́чии то́жде. Настоя́тель: Во́нмем. Про́чии то́жде. Настоя́тель стоя́ пред престо́лом на восто́к лице́м, чте́т: В нача́ле бе́ сло́во: и про́чая. Про́чии то́жде. И на вся́ком возгла́се, или́ статии́ ева́нглиа, ударя́ют в це́ркви по еди́нощи в кандию́. Параекклисиа́рх же вне́ це́ркве в вели́кое би́ло, и в вели́кий кампа́н: на после́днем же возгла́се ударя́ют во вся́ кампа́ны, и в вели́кое би́ло, и быва́ет по чи́ну Боже́ственная Литурги́а Златоу́стаго.

Вме́сто же Досто́йно: пое́м:

А́нгел вопия́ше благода́тней, Чи́стая Де́во ра́дуйся, и па́ки реку́, ра́дуйся: Тво́й Сы́н воскре́се тридне́вен от гро́ба, и ме́ртвыя воздви́гнувый, лю́дие весели́теся.

Та́же ирмо́с: Свети́ся, свети́ся но́вый Иерусали́ме:

Прича́стный: Те́ло Христо́во приими́те, исто́чника безсме́ртнаго вкуси́те, аллилу́иа. три́жды.

Егда́ же настоя́тель глаго́лет: Со стра́хом Бо́жиим и ве́рою приступи́те. Мы́ вме́сто, Благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне: пое́м: Христо́с воскре́се: еди́ножды. Настоя́тель глаго́лет: Спаси́ Бо́же лю́ди Твоя́: И мы́: Христо́с воскре́се: еди́ножды. Егда́ же изглаго́лет иере́й: Всегда́ ны́не и при́сно: И мы́: Христо́с воскре́се: еди́ножды. Посе́м ектениа́. Вме́сто же, Бу́ди и́мя Госпо́дне: и вме́сто псалма́, Благословлю́ Го́спода: пое́м: Христо́с воскре́се: двана́десять, и мно́жае: до́ндеже анафо́ра от игу́мена разда́стся. Та́же настоя́тель, Благослове́ние Госпо́дне на ва́с: Ли́к: Ами́нь. Посе́м настоя́тель вме́сто, Сла́ва тебе́ Христе́ бо́же: пое́т: Христо́с воскре́се из ме́ртвых сме́ртию сме́рть попра́в. И ли́к: И су́щым во гробе́х живо́т дарова́в. Посе́м настоя́тель глаго́лет отпу́ст со кресто́м по обы́чаю, я́коже указа́ся на у́трени.

Да бу́дет же ве́стно и се́, я́ко вра́т ца́рских олтаря́, вели́ких же и от стра́н ма́лых, по все́м це́рквам во всю́ Све́тлую седми́цу не затворя́ем и во вре́мя причаще́ния.

Ве́домо же бу́ди и се́, я́ко мя́с правосла́внии христиа́не к це́ркви не прино́сят, но в до́м ко иере́ю.

Моли́тва во е́же благослови́ти бра́шна мя́с, во Святу́ю и вели́кую неде́лю Па́схи

Твори́т иере́й: Благослове́н Бо́г на́ш: Христо́с воскре́се: три́жды. Та́же: Го́споду помо́лимся. Го́споди поми́луй.

При́зри Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же на́ш, на бра́шна мя́с, и освяти́ я́, я́коже освяти́л еси́ овна́, его́же Тебе́ приведе́ ве́рный Авраа́м, и а́гнца, его́же Тебе́ А́вель во всепло́дие принесе́: подо́бне и тельца́ упита́ннаго, его́же жре́ти повеле́л еси́ сы́нови Твоему́ заблу́ждшему, и па́ки к Тебе́ возвра́щшемуся: да я́коже то́й сподо́бися Твоея́ бла́гости наслади́тися, си́це и освяще́нных от Тебе́, и благослове́нных наслади́мся в пи́щу все́х на́с. Ты́ бо еси́ и́стинная Пи́ща, и пода́тель благи́х, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем со безнача́льным Твои́м Отце́м, и Пресвяты́м, и благи́м, и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. ами́нь.

Моли́тва во е́же благослови́ти сы́р и я́ица

Я́ица же и сы́р принесе́нныя поставля́ются в притво́ре, в це́рковь же отню́д не подоба́ет вноси́ти.

Свяще́нник же изше́д глаго́лет: Го́споду помо́лимся.

Влады́ко Го́споди Бо́же на́ш, Зижди́телю и Соде́телю все́х, благослови́ млеко́ огусте́вшее, с ни́мже и я́ица, и на́с соблюди́ во бла́гости Твое́й, я́ко да причаща́ющеся и́х, Твои́х незави́стно пода́тельных даро́в испо́лнимся, и неизглаго́ланныя Твоея́ бла́гости: я́ко Твоя́ держа́ва, и твое́ е́сть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. ами́нь.

Ве́стно же бу́ди: я́ко сицевы́й, мя́с и набе́лу, прино́с, не́сть па́сха, ниже́ а́гнец, я́коже не́цыи глаго́лют, и прие́млют, и ему́ со вся́ким гове́нием я́коже не́коей святы́ни причаща́ются, но просто́е приноше́ние. не а́ки бо сие́ в же́ртву бо́гу приноси́тися и́мать, но то́кмо да начина́ющым по посте́ мя́со и сы́р я́сти, от иере́а предложе́нными моли́твами в сне́дь благослове́но бу́дет: па́сха бо са́м Христо́с е́сть и А́гнец взе́мляй грехи́ ми́ра, на олтари́ в безкро́вной же́ртве, в Пречи́стых Та́йнах, Честна́го Те́ла, и Животворя́щия Кро́ве Своея́, от иере́а Бо́гу и Отцу́ приноси́мый, и Тому́ досто́йно причаща́ющиися и́стинную ядя́т па́сху. И сего́ ра́ди о́ныя прино́сы, я́ко не су́ть па́сха, во олта́рь или́ в це́рковь не досто́ит вноси́ти, но вне́ це́ркве, или́ в притво́ре, моли́твою благослови́ти, по тре́тиему пра́вилу святы́х апо́стол глаго́лющих: А́ще кто́ епи́скоп, или́ пресви́тер, кроме́ вчине́ния Госпо́дня о же́ртве, ина́я не́кая ко олтарю́ принесе́т, ме́д или́ млеко́, или́ вме́сто вина́ сике́ру. си́есть олови́ну, или́ медови́ну, или́ пти́цы, или́ ка́я живо́тная, или́ со́чива, ра́зве гро́здия в ле́те, и еле́а на све́щники, и фимиа́ма во вре́мя литурги́и, да изве́ржется. И по шесто́му собо́ру, и́же в тру́лле, в пра́виле 99-м, глаго́лющу: И сему́ во арме́нстей стране́ быва́ти уве́дехом, я́ко не́цыи вну́трь во святы́х олтаре́х у́ды мя́с варя́ще, ча́сти прино́сят свяще́нником, жидо́вски разделя́юще. Те́мже це́рковь непоро́чну храня́ще, узако́нихом, я́ко не подоба́ет ниеди́ному же свяще́ннику разли́чных мя́с часте́й от принося́щих приима́ти, но те́ми дово́льни да бу́дут, я́же принося́щему возмня́тся. Сицево́му приноше́нию быва́ему вне́ це́ркви: а́ще же кто́ сего́ не сотвори́т, да отлучи́тся.

После́дование а́ртоса, в де́нь святы́я Па́схи

По отпу́сте Боже́ственныя литурги́и, взе́мшу иере́ю о́браз воскресе́ния Христо́ва, диа́кону же прии́мшу от и́наго а́ртос Ца́рскими враты́, а́ще во олтаре́ бу́дет.

[зри́] [В не́ких же оби́телех на анало́гии, во хра́ме на сие́ устро́енном, ку́пно со о́бразом воскресе́ния Госпо́дня поставля́ется, и ко анафо́ре иду́ще целу́ют пе́рвее пра́здник, та́же а́ртос.]

И диа́кон взе́млет его́ из ме́ста, с панагиа́ром, и в рука́х несе́т, предъиду́щей лампа́де, или́ двема́. Настоя́тель же и бра́тия вся́ по чи́ну своему́ исхо́дят со а́ртосом, [си́есть хле́бом, просфоро́ю всеце́лою на се́ со кресто́м на не́й изъображе́нным угото́ванною] из це́ркве в трапе́зу, вме́сто псалма́, Вознесу́ тя Бо́же мо́й: Христо́с воскре́се: пою́ще. Параекклисиа́рху же, и про́чей бра́тии во вся́ зво́ны ударя́ющым.

И вше́дше в трапе́зу поставля́ют пра́здник и а́ртос на ме́стех и́х. И глаго́лет настоя́тель: Христо́с воскре́се: три́жды. и О́тче на́ш: Сла́ва и ны́не: Го́споди поми́луй. три́жды. Благослови́. Настоя́тель: Христе́ Бо́же, благослови́ я́стие: И про́чее. Мы́ же: Ами́нь. Седа́ем ки́йждо на ме́сте свое́м, со вся́ким безмо́лвием и благогове́инством. И быва́ет утеше́ние ве́лие на вся́. И чте́ние по обы́чаю. По обы́чной трапе́зе востаю́ще бра́тия, поставля́ют а́ртос на трапе́зе, пою́ще: Христо́с воскре́се: три́жды. И Го́споди поми́луй, три́жды. Благослови́. Та́же кела́рь прие́м обы́чное проще́ние от настоя́теля и бра́тии: Благослови́те мя́ отцы́ святи́и, и прости́те мя́ гре́шнаго. Мы́ же рече́м: Бо́г да прости́т и благослови́т. Та́же сне́м камила́вхий, возгласи́т, вме́сто, Вели́ко и́мя святы́я Тро́ицы: Христо́с воскре́се. еди́ножды. На́м же отвеща́ющым: Вои́стинну воскре́се: То́йжде назна́менав крестообра́зно а́ртосом, глаго́лет: Покланя́емся его́ тридне́вному воскресе́нию: полага́ет и́ на панагиа́ре. Пото́м прино́сит кела́рь а́ртос с панагиа́ром к настоя́телю, и целу́ет а́ртос и вся́ по не́м бра́тия, пою́ще пе́снь 9-ю. Ирмо́с: Свети́ся свети́ся: И про́чая, о́ба тропаря́ тоя́ пе́сни. И па́ки ирмо́с: Свети́ся, свети́ся: По целова́нии же просфоры́ от все́х, возврати́вся кела́рь, поставля́ет ю́ пред настоя́телем, и рече́т сти́х: Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же на́ш, поми́луй на́с. И мы́: Ами́нь. И пое́м: Христо́с воскре́се: три́жды. Сла́ва: ипакои́ глаго́лем: Предвари́вшыя у́тро: И ны́не: конда́к: А́ще и во гро́б: Го́споди поми́луй, три́жды. Благослови́. Настоя́тель: Благослове́н бо́г ми́луяй, и пита́яй на́с от свои́х бога́тых даро́в, свое́ю благода́тию и человеколю́бием, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. И мы́: Ами́нь. Та́же настоя́тель: Бо́г да прости́т и поми́лует послужи́вших на́м. И а́бие исхо́дит из трапе́зы в це́рковь, и бра́тия вся́ по чи́ну своему́, предъиду́щу иере́ю со ико́ною воскресе́ния Христо́ва, и диа́кону со а́ртосом, и кли́риком пою́щым: Христо́с воскре́се: Тогда́ параекклисиа́рх и про́чая бра́тия ударя́ют во вся́ зво́ны. Вше́дшу же настоя́телю и бра́тии в це́рковь, иере́й и диа́кон поставля́ют на свои́х и́м ме́стех ико́ну и а́ртос: мы́ же пое́м: И на́м дарова́ живо́т ве́чный: И и́дем в ке́ллии своя́.

Си́це же возсле́дуется целова́ние о просфоре́, я́же е́сть а́ртос, чрез всю́ седми́цу святы́я све́тлыя неде́ли, да́же до суббо́ты.

[Подоба́ет ве́дати], я́ко а́ще случи́тся бра́ту ко́ему отити́ ко Го́споду в сию́ святу́ю седми́цу Па́схи: и о се́м зри́ всего́ после́дования си́х дне́й о усо́пших в тре́бнике.