Сохранить в Word
Сохранить в PDF
ПЯТИДЕСЯТНИЦА
Тропарь праздника
трижды, глас 8:
Благослове́н еси́, Христе́ Бо́же наш, / И́же
прему́дры ловцы́ явле́й, / низпосла́в им Ду́ха Свята́го, / и те́ми уловле́й
вселе́нную, / Человеколю́бче, сла́ва Тебе́.
Величание
Велича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / и чтим
Всесвята́го Ду́ха Твоего́, / Его́же от Отца́ посла́л еси́ / Боже́ственным
ученико́м Твои́м.
Стихира, глас 6:
Царю́ Небе́сный, / Уте́шителю, Ду́ше и́стины, / И́же
везде́ сый / и вся исполня́яй, / Сокро́вище благи́х / и жи́зни Пода́телю, /
прииди́ и всели́ся в ны, / и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, / и спаси́, Бла́же,
ду́ши на́ша.
Канон, [егоже краестрочие:
Пятдеся́тницу пра́зднуим.] Творение Космы монаха.
Глас 7. Песнь 1.
Ирмос: По́нтом покры́ / фарао́на с колесни́цами
/ сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою, / пои́м Ему́, я́ко просла́вися.
Де́лом, я́коже дре́вле ученико́м обеща́л еси́, /
Уте́шителя Ду́ха посла́вый, Христе́, / возсия́л еси́ ми́ру свет, Человеколю́бче.
Зако́ном дре́вле пропове́данное и проро́ки,
испо́лнися: / Боже́ственнаго бо Ду́ха днесь всем ве́рным благода́ть излия́ся.
Иный канон, иамвический,
творение кир Иоанна Арклийского. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Боже́ственным покрове́н /
медленоязы́чный мра́ком, / извити́йствова богопи́санный зако́н, / ти́ну бо
отря́с очесе́ у́мнаго, / ви́дит Су́щаго, / и науча́ется Ду́ха ра́зуму, / хваля́
Боже́ственными пе́сньми.
Реко́ша чи́стая и честна́я уста́: / разлуче́ния вам
не бу́дет, о дру́зи! / Аз бо на О́тчем вы́шнем престо́ле соседя́, излию́ Ду́ха,
/ возсия́ти жела́ющим благода́ть незави́стную.
Преде́л преше́дшее и́стиннейшее, Сло́во, /
тихообра́зно соверша́ет се́рдце, / де́ло бо сконча́в, возвесели́ дру́ги, /
дыха́нием ну́жным и о́гненными язы́ки, / пода́в Ду́ха Христо́с, я́коже обеща́ся.
Песнь 3.
Ирмос: С высоты́ си́лою, / ученико́м, Христе́,
до́ндеже облеце́теся, рекл еси́, / седи́те во Иерусали́ме, / Аз же, я́ко Мене́,
Уте́шителя ино́го, / Ду́ха Моего́ же и О́тча послю́, / в Не́мже утвердите́ся.
Боже́ственнаго Ду́ха наше́дшая си́ла, / разде́льшийся
дре́вле глас, зле согласи́вшихся, / во еди́но прили́чие боже́ственне совокупи́,
/ ве́дением Тро́ицы вразумля́ющи ве́рныя, / в Не́йже утверди́хомся.
Ин. Ирмос: Разве́рзе утро́бы неча́дствовавшия
у́зы, / доса́ду же неудоботерпи́му благоча́дствующия, / еди́на моли́тва
проро́чицы дре́вле А́нны, / нося́щия дух сокруше́н, / к си́льному и Бо́гу
ра́зумов.
Непостижи́ма есть Богонача́льнейшая, / вети́я бо
изъяви́ безкни́жныя, / ры́бари прему́дрыя, зауша́ющия сло́вом, / и от глубо́кия
но́щи изыма́ющия лю́ди безчи́сленны, блиста́нием Ду́ха.
Бя́ше исхо́ден от нерожде́нна Све́та, / всеси́льный
сия́ющий Свет, / Его́же Сы́ном Оте́ческия вла́сти, / ны́не явля́ет сра́сленное
озаре́ние, / о́гненный глас в Сио́не язы́ком.
Таже, седален, глас 8.
Подобен: Повеле́нное та́йно:
Спа́совы рачи́телие ра́дости испо́лнишася, / и
дерзнове́ние прия́ша, пре́жде боя́щиеся, / я́ко Дух Святы́й днесь свы́ше сни́де
на дом учени́ческий, / и ин ина́я глаго́лаше к лю́дем. / Язы́цы бо разсе́яшася,
ви́дими, я́ко огнь, / и сих не опали́, но па́че ороси́.
Слава, и ныне, тойже.
Песнь 4.
Ирмос: Смотря́яй проро́к / в после́дняя Твое́,
Христе́, прише́ствие, вопия́ше: / Твою́ услы́шах, Го́споди, си́лу, / я́ко вся
спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.
Во проро́цех глаго́лавый, / и зако́ном пропове́данный
пе́рвее несоверше́нным, / Бог И́стинный Уте́шитель, / Сло́ва служи́телем и
свиде́телем познава́ется днесь.
Зна́мение Божества́ нося́й, / апо́столом во огни́ Дух
раздели́ся, / и стра́нными язы́ки явля́шеся, / я́ко Оте́ческая Боже́ственная
си́ла гряду́щая есть, самоповели́тельная.
Ин. Ирмос: Царю́ царе́й, / яковы́й от якова́го
еди́н Сло́ве произше́дый / от Отца́ безвино́внаго, / равномо́щнаго Твоего́ Ду́ха
/ апо́столом и́стинно посла́л еси́, / я́ко Благоде́теля пою́щим: / сла́ва
держа́ве Твое́й, Го́споди.
Ба́ню Боже́ственную пакибытия́ сло́вом раствори́в, /
ссложе́нное естество́, дождоточи́ши ми струю́ / от нетленнопрободе́ннаго Твоего́
ребра́, о Бо́жий Сло́ве, / запечатле́я теплото́ю Ду́ха.
Преклоня́ют вся Уте́шителю коле́на, / Сы́ну же О́тчу,
Отцу́ сра́сленному, / в Ли́цех бо ви́деша трегу́бых Существо́ и́стинное, /
неприкоснове́нное, безле́тное, еди́ное: / возсия́ бо свет благода́ть Ду́ха.
Да испо́лнятся вси Богонача́льнейшим, / ели́цы
служи́телие Трисве́тлаго Существа́, / па́че естества́ бо соверша́ет, я́ко
благоде́тель, / и огнесве́тит Христо́с во спасе́ние, / всю дая́ благода́ть
Ду́ха.
Песнь 5.
Ирмос: Стра́ха ра́ди Твоего́ / зача́тый,
Го́споди, во чре́ве проро́ков, / и рожде́нный на земли́ Дух спасе́ния, /
апо́стольская сердца́ созида́ет чи́ста / и в ве́рных пра́вый обновля́ется, /
свет бо и мир зане́ Твоя́ повеле́ния.
Наше́дшая си́ла днесь сия́, Дух Благи́й, / Дух
прему́дрости Бо́жия, Дух от Отца́ исходя́й, / и Сы́ном ве́рным нам явле́йся
подава́телен, / в ни́хже вселя́ется естество́м святы́ни, в не́йже зри́тся.
Иный. Ирмос: Реши́тельное очище́ние грехо́в, /
огнедухнове́нную приими́те Ду́ха ро́су, / о ча́да светообра́зная церко́вная, /
ны́не от Сио́на бо изы́де зако́н, / языкоогнеобра́зная Ду́ха благода́ть.
Я́коже благоволи́ самовла́стно, / необлада́нный
исхо́дит Дух от Отца́, / умудря́я в язы́цех апо́столы, / печатле́я живоно́сное
Сло́во, / Отчеси́льное, сообра́зное, Его́же Спас рече́.
Да исцели́т у́бо смы́слы от греха́, / и се устроя́ше
апо́столов, Бог Сло́во всенача́льное, пречи́стый дом, / в не́мже единомо́щнаго
же и ссу́щественнаго ны́не вселя́ется Ду́ха свет.
Песнь 6.
Ирмос: Пла́вающего в молве́ / жите́йских
попече́ний / с корабле́м потопля́ема грехи́, / и душетле́нному зве́рю
примета́ема, / я́ко Ио́на, Христе́, вопию́ Ти: / из смертоно́сныя глубины́
возведи́ мя.
От Ду́ха Твоего́ на плоть вся́кую, / я́коже рекл
еси́, бога́тно излия́л еси́, / и испо́лнишася вся́ческая Твоего́ ве́дения,
Го́споди, / я́ко из Отца́ Сын нетле́нно роди́лся еси́, / и Дух Неразде́льный
изы́де.
Иный. Ирмос: Очище́ние нам, Христе́, / и
спасе́ние, Влады́ко, / возсия́л еси́ от Де́вы, / да я́ко проро́ка / от зве́ря
морска́го пе́рсей Ио́ну, / от тли исхити́ши, всего́ Ада́ма всеро́дна па́дшаго.
И́стинный нам пра́вый во утро́бах ве́чно прии́мшим
Дух, / да обнови́ши Отчеисхо́дный и всесовокупле́нно, / вещества́ ненави́стнаго
пали́тельный скверн, / ка́ла же смы́слов чисти́тельный, Вседержи́телю.
Жела́тельное достоя́ние апо́столом, / сио́няном
ча́ющим Твоего́ прише́ствия, позна́ние / Дух Отчерожде́нна Сло́ва, / речь
жесто́кую язы́ческих ласка́тельств ско́ро показа́в, / огнедохнове́нно
утвержда́еши.
Кондак, глас 8:
Егда́ снизше́д язы́ки слия́, / разделя́ше язы́ки
Вы́шний, / егда́ же о́гненныя язы́ки раздая́ше, / в соедине́ние вся призва́, / и
согла́сно сла́вим Всесвята́го Ду́ха.
Икос: Ско́рое и изве́стное даждь утеше́ние рабо́м
Твои́м, Иису́се, / внегда́ уныва́ти духо́м на́шим, / не разлуча́йся от душ
на́ших в ско́рбех, / не удаля́йся от мы́слей на́ших во обстоя́ниих, / но при́сно
нас предвари́. / Прибли́жися нам, прибли́жися везде́ Сый, / я́коже со апо́столы
Твои́ми всегда́ еси́, / си́це и Тебе́ жела́ющим соедини́ Себе́, Ще́дре, / да
совоку́плени Тебе́ пое́м, / и славосло́вим Всесвята́го Ду́ха Твоего́.
Песнь 7.
Ирмос: В пещь о́гненную / вве́ржени
преподо́бнии о́троцы, / огнь в ро́су преложи́ша, / воспева́нием си́це вопию́ще:
/ благослове́н еси́ Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Вету́ющим Боже́ственная вели́чия апо́столом, / Ду́ха
де́йство непщева́шеся пия́нство неве́рствующим, / и́мже Тро́ица познава́ется,
еди́н Бог оте́ц на́ших.
Неразде́льное естество́ правосла́вно богосло́вим /
Бо́га Отца́ Безнача́льнаго, / тоя́жде вла́сти Сло́ва и Ду́ха, / благослове́н
еси́, зову́ще, Бо́же оте́ц на́ших.
Ин. Ирмос: Согла́сная возшуме́ орга́нская
песнь, / почита́ти златосотворе́нный безду́шный истука́н, / Уте́шителева же
светоно́сная благода́ть почеству́ет, / е́же вопи́ти: / Тро́ице Еди́ная,
Равноси́льная, Безнача́льная, благослове́на еси́.
Гла́са пророковеща́тельнаго не разуме́вше, /
глаго́лаху безу́мнии виносотворе́нное пия́нство, / ре́чи я́ко стра́нны слы́шаша
апо́столов: / благочести́вии же Тебе́ вопие́м боже́ственно: / Богоде́телю всех,
благослове́н еси́.
Боже́ственное уче́ние возгреме́ / ви́дяй виде́ния
боже́ственный Ио́иль, / Богонача́льнейшаго, и́мже излию́, рек, я́коже Сло́ва,
Ду́ха Моего́ свозопию́щим: / Естество́ Тривеща́нное Све́тлое, благослове́н еси́.
Тро́ичную у́бо раздели́ зря благода́ть, / я́ко да
яви́т три Ипоста́си, почита́ти в простоте́ вла́сти, / но во еди́ном ны́не дни
Госпо́дьском, / Сын, Оте́ц и Дух благослове́н.
Песнь 8.
Ирмос: Неопа́льная огню́ в / Сина́и
прича́щшаяся / купина́, Бо́га яви́ / медленноязы́чному и гугни́вому Моисе́ови, /
и о́троки ре́вность Бо́жия / три непреобори́мыя / во огни́ певцы́ показа́: / вся
дела́, Госпо́дня Го́спода по́йте, / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Живо́тну свы́ше бу́рну носи́му гласо́вне, / Ду́ха
Всесвята́го дыха́нию рыбаре́м, / о́гненных ви́дом язы́к вели́чия Бо́жия
вети́йствоваху: / вся дела́, Го́спода по́йте, и превозноси́те во вся ве́ки.
Я́ко на некаса́емую превосходя́ще го́ру, / не
боя́щеся огня́ страша́ща, / прииди́те и ста́нем на горе́ Сио́нской, во гра́де
Жива́го Бо́га, / духоно́сным ученико́м ны́не слику́юще: / вся дела́, Го́спода
по́йте, и превозноси́те во вся ве́ки.
Ин. Ирмос: Разреша́ет у́зы и ороша́ет пла́мень
/ трисве́тлый богонача́лия о́браз, / пою́т о́троцы, / благослови́т же Еди́наго
Спа́са и Вседе́теля, / я́ко Благоде́теля, / сотворе́нная вся́ческая тварь.
Па́мять Христо́с человекоспаси́тельных слове́с, /
я́же от Отца́ слы́шав апо́столом рече́, / Дух устроя́ет языкоо́гненным
виде́нием, / посажда́я благослове́нно усвое́нную, / учуже́нная же пое́т Тя
тварь.
Спаси́тельно самовлады́чний Еди́н, Свет
самосия́тельный, / и пода́тельный све́та сый, прише́л еси́ исполня́я апо́столы,
/ честны́й я́ко верх Твои́м рабо́м, / насыти́тельный же Дух подава́еши.
Поя́ху проро́к духонасыще́нная уста́, / Твое́
теле́сное, о Царю́, прише́ствие, / и Дух от недр О́тчих произше́дший, /
несозда́нный, зданноде́телен, сопресто́лен Тебе́, / еди́наго вочелове́чения
ве́рным честь.
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви,
пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.
Апо́столи, соше́ствие Уте́шителя зря́ще,
удиви́шася, / ка́ко в ви́де о́гненных язы́к яви́ся Дух Святы́й.
Песнь 9.
Ирмос: Не тле́ния искуше́нием ро́ждшая, / и
Всехитрецу́ Сло́ву плоть взаимода́вшая, / Ма́ти Неискусому́жная Де́во
Богоро́дице, / прия́телище Нестерпи́маго, / село́ Невмести́маго Зижди́теля
Твоего́, / Тя велича́ем.
На паля́щей дре́вле о́гненной колесни́це, /
ревни́тель и огнедохнове́нный ра́дуяся носи́м, / е́же ны́не возсия́вшее
дохнове́ние свы́ше апо́столом явля́ше, / от него́же освяти́вшеся, Тро́ицу всем
сказа́ша.
Зако́на есте́ств кроме́, стра́нное слы́шашеся
ученико́в, / еди́ному бо гла́су глася́щу Ду́ха благода́тию, / разли́чне
оглаша́хуся лю́дие, племена́ и язы́ки боже́ственная вели́чия, / Тро́ицы ве́дению
науча́юще.
Ин. Ирмос: Ра́дуйся, Цари́це, /
матероде́вственная сла́во, / вся́ка бо удобообраща́тельная / благоглаго́ливая
уста́ вити́йствовати не мо́гут, / Тебе́ пе́ти досто́йно, / изумева́ет же ум всяк
Твое́ Рождество́ разуме́ти. / Те́мже Тя согла́сно сла́вим.
Пе́ти подоба́ше естественножи́зненную Отрокови́цу, /
еди́на бо во чре́ве скры Сло́во, / тая́щееся неду́гующаго челове́ческаго
естества́. / И́же в десны́х страна́х ны́не седя́й О́тчих, / посла́ благода́ть
Ду́ха.
Ели́цем дхну богото́чная благода́ть, / светя́щеся,
блиста́юще, / изменя́еми стра́нным измене́нием благоле́пнейшим, /
равноси́льствующую несеко́мую уве́девше прему́дрость, / Трисве́тлое существо́
сла́вим.
Ексапостиларий.
Подобен: Не́бо звезда́ми:
Всесвяты́й Ду́ше, исходя́й из Отца́, / и Сы́ном
прише́дый к безкни́жным ученико́м, / Тебе́, Бо́га позна́вших, спаси́ и поми́луй
всех. [Дважды.]
Слава, и ныне: другий подобен:
Свет Оте́ц, Свет Сло́во, Свет и Святы́й Дух, / И́же
во язы́цех о́гненных апо́столом посла́ся, / и Тем весь мир просвеща́ется Тро́ицу
почита́ти Святу́ю.